هدف از تشكيل گروه‌هاي آموزشی ارتقاي كيفيت آموزش و پرورش است

مصاحبه با دکتر محمد محسنی رئیس اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزشی شهر سمنان

۱-لطفا معرفی از خودتان و رشته تحصیلی‌تان ارائه فرمائید؟

بنده محمد محسني معلم كلائي هستم و از آبان ماه سال ۹۵ در سمت رييس اداره تكنولوژي و گروه‌هاي آموزشي متوسطه استان سمنان سعادت خدمت در راستاي ارتقاء حرفه‌اي معلمان رو به عنوان كوچك‌ترين عضو عهده‌دار  هستم.

تحصيلات بنده در رشته مهندسي معماري هست و در حال حاضر دانشجوي مقطع دكتري اين رشته هستم و فكر مي‌کنم اگر سعادتي در حيطه كاري و اداري در مجموعه اداره تكنولوژي استان رخ داده البته به همت همكاران پر تلاش بنده بوده و اگر من نقشي در اين موفقيت دارم به واسطه نگاه معمارانه‌اي هست كه دارم؛ چون يك معمار به واسطه آموزش‌هاي آكادميك ياد مي‌گيرد كه به همه مسائل از سه منظر علمي – فني و هنري نگاه كند و بينديشد. و اگر ما اينگونه عمل كنيم در همه عرصه ها موفق خواهيم بود.

۲- چرا گروه‌های آموزشی را انتخاب کردید؟

گروه‌هاي آموزشي به عنوان اصلي‌‌ترين نهاد علمي و آموزشي در مجموعه آموزش و پرورش كشور ماموريت مديريت اجراي با كيفيت برنامه‌هاي درسي و تربيتي در مدرسه را بر عهده دارد؛

لذا در اين مجموعه با تكيه بر توان علمي همكاران فرهنگي و با توجه به اهداف عنوان شده در نهصد و چهاردهمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش در اين مجموعه با توجه به رويكرد دفاتر آموزشي وزارت و برنامه هاي عملياتي ابلاغي دبيرخانه‌هاي راهبري كشوري دروس اقدامات اساسي در حال انجام و اجرا در سطح مدارس مي‌باشد؛ به همين دليل بنده به واسطه علاقمندي متاصبانه‌اي كه به مجموعه همكاران فرهنگي خود دارم و اينكه اعتقاد قلبي بنده اين است كه تعالي بخشي آموزش و ارتقاي كيفيت آموزش جز با بهره‌مندي از توان علمي خود معلمان ميسر نمي‌شود در اولين فرصت كه از بنده به عنوان سرگروه درسي جهت فعاليت در اين مجموعه دعوت گرديد

مشتاقانه پذيرفتم و با عنايتي كه مجموعه مسئولين استاني به بنده داشتند در طي سال‌هاي خدمتم در آموزش و پرورش استان مسير براي تجربه پست سرگروه استاني سپس كارشناس تكنولوژي و گروه‌هاي آموزشي و تقريبا سه سال اخير هم به عنوان رئيس اداره تكنولوژي و گروه‌هاي‌‌‌‌‌آموزشي استان سمنان در حال خدمت در جهت ارتقاء توسعه شايستگي‌هاي حرفه اي معلمان هستم.

۳– اهداف گروه‌های آموزشی چیست و شما به عنوان مسئول گروه‌های آموزشی چه برنامه‌هایی جهت ارتقا مهارت دبیران علوم انسانی پیش‌رو دارید؟

در تعريفي كه در آيين‌نامه گروه‌هاي آموزشي و تربيتي مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش از اين مجموعه علمي و آموزشي شد؛ هدف از تشكيل گروه‌هاي آموزشي را به منظور ارتقاي كيفيت آموزش و پرورش و توسعه مستمر شايستگي‌هاي حرفه‌اي معلمان براساس مفاد سند تحول بنيادين و با استفاده بهينه از ظرفيت، توانمندي و مشاركت حداكثري معلمان در فرايند تعليم و تربيت بيان مي‌دارد؛

بر همين اساس و با توجه به رويكردي كه نسبت به اين نهاد در مجموعه آموزش و پرورش حاكم مي‌باشد؛ ما در معاونت آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان سمنان در سال‌هاي اخير سعي كرديم تا با همسو كردن نيازها و خواسته‌ها قدم‌هايي در راستاي توانمندسازي همكاران فرهنگي و نظارت بر عملكرد حرفه‌اي دبيران به عنوان دو راهبرد اصلي گروه‌هاي آموزشي برداريم؛

به همين منظور در جهت تحقق اهداف ذكر شده برنامه‌هايي را بطور مدون بصورت بومي و استاني و با توجه به بندهاي برنامه‌ي عملياتي ابلاغي دبيرخانه‌هاي دروس و اهداف ذكر شده براي گروه‌هاي درسي در اسناد بالادستي اعم از :

۱-اشاعه راهنماي برنامه درسي ملي،

۲- نظارت و راهنمايي آموزشي،

۳- توانمندسازي دبيران و مديران با بهره‌گيري از فرصت‌هايي مانند جشنواره‌ها و مسابقات و برگزاري كارگاه‌هايي با رويكرد هم افزايي آموزشي،

۴- نقد و بررسي كتب و سوالات قدم‌هايي كوچك ولي محكم برداشته‌ايم كه همه با توان علمي و آموزشي همكاران فرهنگي استان خصوصا سرگروه‌هاي و اعضاء گروه‌هاي درسي محقق و اجرايي گرديد؛

اميد داريم بتوانيم با همراهي همكاران علاقمند و واجد صلاحيت قدم‌هايمان را مستمرا و رو به جلو در جهت گسترش فرهنگ پژوهش و توسعه تحقيق و كاربست آن در مدارس تا رسيدن به حيات طيبه كه مقصود اسناد بالادستي آموزش و پرورش است برداريم. انشاءالله…

 

۴- مولفین کتب درسی، افراد موثر در حوزه تخصصی و سازمان‌هایی که با اهداف ارتقا علوم‌انسانی فعالیت می‌کنند، چه کمکی به پیشرفت شیوه تدریس دورس علوم‌انسانی می‌کنند؟

البته مولفين كتب درسي منتخبيني از بدنه آموزش و پرورش هستند، دبيراني برگزيده و توانمند كه جهت تاليف كتب درسي از سوي سازمان پژوهش انتخاب و مامور به فعاليت در اين حوزه مي‌باشند كه تجربه كلاس و تدريس را دارند و از بدنه آموزش و پرورش مي‌باشند؛ لذا حضور اين اساتيد در جمع معلمان هم رشته خود به جهت تبيين موارد و مسائل در حين تدريس به نظر بنده از اين حيث لازم و ضروري مي‌باشد كه نوعي هم‌افزايي علمي به بهانه اين نشست‌ها در اين محافل رخ مي‌دهد كه خود من بسيار شاهد اين ماجرا بودم.

به همين جهت ما در استان سمنان در اداره تکنولوژی آموزشی علاوه بر بهره‌مندي از مولفين كتب درسي و ظرفيت‌هاي برون‌سازماني در راستاي ارتقائ حرفه‌اي معلمان تخصصي دروس دوره آموزشي‌اي با عنوان پايگاه‌هاي كيفيت‌بخشي دروس را از مهر ماه هر سال بصورت شهرستاني و در رشته‌‌هاي درسي تخصصي ويژه همكاران آموزشي و با رويكرد هم‌افزايي همكار به همكار اجرا مي‌كنيم كه از اقبال بسياري از سوي همكاران فرهنگي استان برخوردار شده است.

 

۵-آیا گروه‌های آموزشی همگام با رشد تکنولوژی و توسعه اطلاعات اقدامات موثری به منظور اطلاع‌رسانی موضوعات مربوط به کتب درسی انجام داده است؟

بله. اين مجموعه در روند تغيير ساختار نظام آموزشي و نگارش جديد كتب درسي چه از نظر اعتبارسنجي و چه از نظر ارتباط با مركز تاليف كتب درسي و مولفين كتب و اشاعه نرم‌افزارهاي‌‌آموزشي مناسب و آموزش و معرفي فناوري‌هاي كمك‌آموزشي تلاش‌هاي ارزشمندي انجام داده است.

 

۶- گروه‌های آموزشی چه نقشی در سنجش تکوینی و فناوری‌های آموزشی دارند؟

گروه‌هاي آموزشي به عنوان اصلي‌‌ترين نهاد كه در راستاي توانمندسازي همكاران فرهنگي با استفاده از ظرفيت‌هاي درون و برون‌سازماني در حال فعاليت هست مي‌تواند؛

در زمينه استانداردسازي فرايند تدريس با استفاده از استراتژي‌ها و راهبردهاي كلاني كه در شيوه‌نامه اين مجموعه ذكر شده در راستاي استانداردسازي سنجش و آموزش همكاران و بهره‌وري از فناوري‌هاي آموزشي نيز اقدام نمايد، كما اينكه در سال‌هاي اخير اقدامات ارزنده‌اي در اين راستا و به همت همكاران فرهنگي فعال در مجموعه اداره تكنولوژي و گروه‌هاي آموزشي چه در دبيرخانه‌هاي كشوري دروس و چه در سطح استانهاي كشور صورت پذيرفته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن