روز طبیعت و آموزش و پرورش

مصادف شدن ۱۳بدر با بارندگی‌های اخیر و عدم امکان خروج از خانه و بهره از طبیعت در تعطیلات ۹۸  فرصتی را فراهم آورد که در خصوص روز طبیعت عمیق‌تر بیاندیشیم.

سیل، رانش‌زمین، آب‌گرفتگی معابر، ریزش کوه و… سرتیتر بسیاری از اخبار در چند روز سپری‌ شده در سال ۹۸ است.

-آیا طبیعت از ما انتقام‌ می‌گیرد؟

-سالی که نو است از بهارش پیداست!

-سومدیریت

-عدم آموزش در فوریت‌های طبیعی

-ستاد بحران خود بحران‌زده است

-چه کسی مقصر است؟ مردم یا مسئولین؟

سوالات و عبارت‌های بالا را در این روزهای بسیار شنیده‌ایم. آیا وقت آن نیست عمیق‌تر بیاندیشیم تا بهتر عمل کنیم.

سیزدهم روز از ماه فرورین، در ایران باستان پس از برگزاری مراسم نوروزی؛ سیزدهم که به ایزد باران تعلق داشت مردم به دشت و صحرا و کنار جویبارها می‌رفتند و به شادی و پایکوبی می‌پرداختند و آرزوی بارش باران را از خداوند می‌نمودند.

فلات ایران همواره به سرزمین چهارفصل معروف بوده است، محیط‌زیست متنوع و پوشش گیاهی مختلف نیاکان ما را بر آن داشت تا روزی جهت سپاس از اینهمه زیبایی به طبیعت اختصاص دهند.

اما در همه این سال‌ها صرفا بدون کاشتی از طبیعت برداشتیم. و حاصل برداشت‌های بی‌رویه و بدون برنامه اتفاقات اخیری است که در روز یا شاید بهتر است بگویم هر چند ساعت یک‌بار از سرتاسر کشور مخابره می‌شود.

شهر …. در معرض خطر آب‌گرفتگی،

از مسیر مواصلاتی کوهستانی عبور نکنید،

روستا … به زیر آب رفت،

دستور تخلیه برای شهر … صادر شد،

و تصاویر دردناکی که صرفا با تاسف مختصر، با نشر در سایر شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را فراموش می‌کنیم.

اگر در این یادداشت کوتاه سومدیریت در بلاهای طبیعی اخیر را که بسیار هم پررنگ است به یادداشت مفصل‌تری موکول کنیم، سهم عدم آموزش بیشتر جلوه خواهد کرد.

در ایران سهم عمده آموزش به برعهده آموزش و پرورش و سپس رسانه ملی است. متاسفانه رسانه ملی در سراشیبی بی‌تدبیرهای موجود هر روز مخاطبان بیشتری را از دست می‌دهد و محصولی نیز برای ارائه و آموزش ندارد.

اما آموزش و پرورش بزرگترین سازمان متولی امر آموزش (از جهت مهم‌ترین سن آموزش، سنینی است که در مدرسه به سرمی‌بریم) برای آموزش به کودکان  و نوجوانان در چنین شرایطی چه اقداماتی را صورت داد؟

در ۷آذر مانور سراسری زلزله در کلیه مدارس در راستای آموزش رعایت نکات ایمنی جهت کاهش آسیب ناشی از زلزله صورت می‌گیرد.

آیا دانش‌آموزان ما برای خطرات سیل، آتش‌سوزی، تصادفات جاده‌ای، برخورد با طبیعت و… آموزشی می‌بینند؟ متاسفانه جواب خیر است

اگر آموزشی در کار باشد بسیار کلی و در قالب نظریه است. دانش‌آموزان ما هنوز نمی‌دانند با بحران‌های مختلف که بنابر موقعیت جغرافیایی و یا به صورت ناخواسته گیربان‌گیر آدمی می‌شود چگونه برخورد کنند.

روز ۱۵اسفند به عنوان روز درخت‌کاری در تقویم ما نام‌گذاری شده است اما صرفا به کاشت چند درخت توسط مسئولین جهت ثبت در رسانه‌ها محدود می‌شود.

در سال‌های اخیر ۱۳ فروردین روز طبیعت، به فرصتی برای آسیب مستقیم به طبیعت تبدیل شده است تا پاس‌داشت این موهبت الهی. ضعف آموزش و عدم همکاری و توافق نهادها و سازمان‌های مختلف از جمله سازمان محیط زیست، آموزش عالی و دانشگاه‌ها و… در کنار آموزش و پرورش برای ارائه آموزشی درست و هدفمند بسیار محسوس است.

در سال گذشته(۹۷) شاهد ارائه طرح‌های درخور توجهی در آموزش و پرورش بودیم که امید داریم در سال جاری این طرح‌های با قوت بیشتری دنبال شوند و توسعه یابند.

طرح بوم فرصتی برای همکاری سازمان‌های مختلف با مدارس هر منطقه با توجه به تفاوت‌های زیستی- جغرافیایی است تا آموزش مناسب به دانش‌آموزان و از طریق آنان به خانواده‌ها منتقل شود.

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در وزارت آموزش و پرورش در برنامه‌های سال جاری خویش ارتقا دبیران و مدیران و مشارکت بیشتر فرهنگیان را مدنظر قرار داده است چه بهتر که در ارتقا این قشر مهم و کارآمد مسائل زیست محیطی و تفاوت‌های اقلیمی و پیشگیری از بحران مورد توجه قرار گیرد.

امید داریم با آموزش درست و پیوسته شاهد اتفاقات تلخ کشور عزیزمان ایران نباشیم.

درخت بکاریم، حافظ طبیعت باشیم تا محافظت شویم.

۱۳ فروردین روز طبیعت گرامی باد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن