سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر حضور یافت. موضوع این قسمت از برنامه چالشهای تحول در برنامهریزی درسی ذکر شد.
کارشناس مجری برنامه با سوال چرا به جایی رسیدیم که کنکور مقبولترین شیوه عمل برای گزینش ورود به سیستم آموزش عالی شده و هنوز سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نتوانسته خود را بازیابی کند؟
ذوعلم معتقد است نهاد تعلیم و تربیت جدی نیست و ریشه مشکلات در جدی تلقی نشدن این نهاد مهم است.
وی یکی دیگر از جدی نگرفتنها را به شیوههایی برای تغییر کنکور دانست. کوتاهی در این مورد را نباید نادیده گرفت. عوامل و علل متعددی کارایی نظام آموزشی را تحت تاثیر قرار میدهد، مسئولیت ما نیز نباید فراموش شود. تبعات کنکور با ارائه شیوه جایگزین به حداقل میرسد.
حجت الاسلام ذوعلم در ادامه اشاره کرد: سازمان سنجش و آموزش کشور عهدهدار حذف کنکور و تغییر شیوه ارزیابی کنکور است اما تا به امروز ما نظر مستقل و کارشناسی شدهای را شاهد نبودیم. باید در کارگروهی مشترک از کارشناسان با ایدههای جدید وکارشناسانی از سازمان سنجش و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تشکیل شود تا راهکاریی عملیاتی مشخص شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار داشت از رسانه ملی انتظار داریم به نقد آزمونهای ورودی تیزهوشان و موسسات کنکوری بپردازند. در آموزش و پرورش رای مشخصی در خصوص این موارد وجو ندارد گروهی موافق آزمون سمپاد هستند و گروه دیگر خیر! بهتر است ابتدا در خود آموزش و پرورش به جمعبندی برسیم.
ضمن خدمت معلمان
حجت الاسلام ذوعلم ارتقا مهارت و توانمندسازی معلمان در جریان تعلیم و تربیت را بسیار ناکارآمد دانست. ابتدا مشکلات مالی مانع دورههای حضوری شد و آزمونهای الکترونیک نیز سهمی در ارتقا مهارت نداشتند.
سعی کردیم محتوا کتب درسی به سمت سیاست چند تالیفی ببریم اما سند مشخصی که استاندارهای لازم تعریف کند، نداریم.
رئیس سازمان پژوهش در ادامه اظهار داشت: اگر بتوانیم مقوله طراحی و برنامهریزی درسی هر کدام از حوزههای یادگیری و تعیین استانداردها را از هم تفکیک کنیم و این را از بخش تولید کتب درسی جدا کنیم، این اتهامات برطرف میشود یعنی باید بگوییم هر فرد و هر موسسهای که میتواند براساس این استانداردها برای ما کتاب تولید کند، آمادگی خود را اعلام کند، امیدوارم برای چندعنوان درسی تا دوسال آینده این کار را انجام دهیم،
وی مهمترین مشکل را در کاهش استرس آزمونها و کاهش تنوع کتاب درسی، هنگام اجرا قلمداد کرد و کتابی چون تفکر و پژوهش به برنامه درسی اضافه میشود اما معلم برای تدریس این کتاب مهارت لازم را ندارد.
در انتها ایشان نظر و بازخورد متخصصان در معاونتهای مختلف را مهم دانستند و تاکید کردند سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی صرفا به برنامهریزی درسی توجه ندارد.