سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وضعیت مدارس مناطق سیلزده به صورت ویژه رسیدگی شده است، تاکید کرد که اول مهر هیچ دانشآموزی در این نقاط بدون مدرسه و کلاس درس نیست
سیدجواد حسینی در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هر چند تمامی مدارس در مناطق سیلزده نمیتوانند به صورت استاندارد درآیند، گفت: «اکنون یک سوم مدارس از نظر مقاومسازی با مشکل مواجه هستند.»
وی افزود: «با اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که دولت با وجود محدودیتها اختصاص داده است، برای بازسازی و بهسازی مدارس تلاش میشود.»
حسینی ادامه داد: «هرم مدارس غیرمقاوم در سال ۱۳۶۰ حدود ۷۰درصد بود که اکنون این نسبت با فعالیتهای انجام شده به ۳۰درصد رسیده و ۷۰درصد مدارس مقاوم هستند، البته با کمک خیرین و دولت به سمت استانداردسازی مدارس حرکت خواهیم کرد.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «همچنین از اول مهرماه به جز استان سیستان و بلوچستان که تعداد مدارس زیاد است و برای سامان دهی وضعیت مدارس این استان برنامه خاصی پیگیری خواهد شد، در هیچیک از استانها مدارس خشتی و گلی وجود ندارد و مسئله استانداردسازی گرمایشی نیز تا اول مهرماه به انجام میرسد.»
پروژه مهر احیا میشود
حسینی در ادامه و در پاسخ به این موضوع که خانوادهها در فصل ثبت نام به دلیل جابجایی و تغییر مدیریت در رأس وزارتخانه نگران بی سامانی دریافت وجه در برخی مدارس دولتی هستند، نیز گفت: «ثبت نام و تحصیل در دوره عمومی بر اساس قانون اساسی رایگان است.»
به گفته حسینی اکنون ۱۷ نوع مدرسه از جمله غیردولتی، شاهد، سمپاد، نمونهدولتی، دولتی و هیأت امنایی وجود دارد که به جز برخی مدارس که قانون درباره دریافت شهریه مصوبه کرده، نباید وجهی از دانش آموزان گرفته شود؛ ضمن اینکه نظارت جدی در مدارسی که بر اساس قانون وجه دریافت میکنند، انجام میشود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با یادآوری این نکته که دریافت شهریه بیش از میزان مصوب تخلف است و این موضوع به مدارس هم اعلام شده است، افزود: «امسال در صدد هستیم پروژه مهر که قبلاً بوده و اکنون کمرنگ شده احیا شود تا مدارس هم به لحاظ فضا، تجهیزات و نیروی انسانی آمادهسازی شود و هم نظارتها به گونهای باشد که ثبت نام در مدارس در چارچوب قانون انجام شده و وجوه غیرقانونی دریافت نشود.»
گذراندن دوره پیش دبستانی یک ضرورت بوده، اما اجباری نیست
حسینی درباره اینکه برخی مدارس برای ثبت نام دانشآموزان در پایه اول ابتدایی، شرط حضور در دوره پیشدبستانی در همان مدرسه را عنوان میکنند نیز گفت: «وقتی از آموزش رسمی صحبت میشود، بر اساس سند تحول بنیادین، پیشدبستانی هم جزو آموزش رسمی کشور به شمار میرود و همگان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که گذراندن دوره پیشدبستانی برای رشد و پیشرفت دانشآموزان برای ورود به دبستان ضروری است.»
او ادامه داد: «بنابراین توصیه میشود نوآموزان دوره پیشدبستانی را بگذرانند و این توصیه هم در حد امکان به مدیران کل و مناطق اعلام شده است؛ زیرا به هر میزان پوشش پیشدبستانی افزایش یابد، به کیفیت تحصیلی در دوره ابتدایی و متوسطه کمک خواهد کرد.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در طول سالهای گذشته پوشش دوره پیش دبستانی افزایش یافته، اما اجباری نیست، گفت: «یکی از نکات مؤثر در افت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی در فرهنگ تعلیم و تربیت، الگوهای زبانی مرتبط با کتاب، معلم و فرایند تحصیلی است که در دوره پیش دبستانی آموزش داده میشود و در نتیجه از عقب ماندن دانشآموزان جلوگیری میکند و حضور نوآموزان در این دوره به نفع خانوادهها است.»
۳۰ هزار برنامه برای اوقات فراغت دانش آموزان طراحی شده است
حسینی در خصوص کلاسهای تابستانی که در مدارس برگزار میشود نیز توضیح داد: «این کلاسها با رویکرد تربیت دینی و حرفهای هر سال برگزار میشود و از هفته آینده نیز ۳۰ هزار فعالیت در قالب ۳۷ برنامه اوقات فراغتی آغاز میشود.»
او اشاره کرد: «برنامهریزی برای اوقات فراغت دانش آموزان صرفاً بر عهده وزارت آموزش و پرورش نیست، بلکه اگر خانوادهها نیز در این مسئله ورود پیدا کنند میتواند به غنیتر شدن اوقات دانش آموزان کمک کند؛ ضمن اینکه این وزارتخانه بنا دارد از امکانات ۱۰۷ هزار مدرسه در خارج از ساعات آموزشی برای راه اندازی باشگاه بازنشستگان استفاده کند. »