مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش از آغاز فرایند هدایت تحصیلی از امروز در دبیرستانهای کشور خبر داد و جزئیات آن را اعلام کرد.: از شنبه ۱۵ تیر این آمادگی را برای انجام هدایت تحصیلی داریم و دانش آموزان که طبق ضوابط ثبت نام در روزهای دوشنبه و چهارشنبه به مدارس مراجعه میکنند میتوانند برگههای هدایت تحصیلی خود را دریافت کنند.
وی افزود: با توجه به برنامهریزیهای صورت گرفته، از نیمه دوم تیرماه به بعد را به منظور مراجعه و ثبت نام پایه دهم برای قبولیهای خرداد پیش بینی کردیم. به این ترتیب پایه نهمیهایی که قبولی خرداد هستند باید برای دریافت فرم ۶ و ۷ هدایت تحصیلی که بر اساس نمون برگهای تحویلی از سوی مدرسه آماده شده، اقدام کنند.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان طبق اولویتهایی که بر اساس عملکرد تحصیلی آنها مشخص شده است میتوانند در رشتههای مربوطه ثبت نام کنند اظهار کرد: فرم شماره ۶ فقط جنبه توصیهای و مشاورهای دارد و توصیه کردیم که دانش آموز بر اساس بررسی علمی، تخصصی و روانشناختی بهتر است به کدام رشته برود.
شکوهی ادامه داد: فرم شماره ۷ نیز ارزشیابی طبق عملکرد تحصیلی و نمرات کتبی دوره هفتم، هشتم و نهم است که دروس هفتم و هشتم ضریب یک و دوره نهم با ضریب ۳ دارند. علت بالاتر بودن ضریب پایه نهم این است که آزمونهای هماهنگ دارد و روایی و پایایی آزمونها بالاتر است و بیشتر قابل اتکاست، اما در مجموع نمرات سه پایه آخر را ملاک ارزشیابی تحصیلی در هدایت تحصیلی به رشتههای مختلف قرار دادهایم.
وی پیش از این نیز بیان کرد: که تاکید هدایت تحصیلی در سال جاری همانند سال گذشته، انتخابات آزادانه و آگاهانه دانش آموزان برای ورود به شاخهها و رشتههای تحصیلی است. توزیع دانش آموزان در رشتههای مختلف بر اساس توان استان و منطقه برای ایجاد ظرفیت رشتهای با توجه به توانایی، انگیزه، استعداد، رغبت و شخصیت دانش آموزان انجام میشود. هدایت تحصیلی با سال گذشته تفاوتی ندارد البته امسال دورههای توانمندسازی بیشتری را برای مدیران، معلمان، دانش آموزان و اولیاء برگزار کردیم.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان پایه نهم فرمهای مربوط را پر کردهاند، آزمون توانایی و رغبت دادهاند، نظر خودشان را برای ورود به رشتهها اعلام کردهاند، والدین و ملعمان دروس مختلف نیز نظر خودشان را درباره استعداد و توانایی دانش آموزان اعلام کردهاند گفته بود: در نهایت مشاورین نیز بر اساس همه این موارد بررسی شده یک ارزیابی نهایی انجام دادهاند و اکنون به محض آنکه کارنامهها صادر شوند تجزیه و تحلیل برای صدور نمون برگها انجام میشود و از اواسط تیرماه نمون برگ نهایی هدایت تحصیلی را صادر میکنیم.
شکوهی درباره سیاست توسعه متوازن شاخهها و رشتههای تحصیلی نیز اظهار کرده بود: با توجه به اینکه در شیوهنامه هم اعلام کرده بودیم که هدایت دانش آموزان باید بر اساس ایجاد حداکثر ظرفیت به مفهوم اینکه فضا و نیروی انسانی داشته باشیم و دانش آموزان استعدادشان در نظر گرفته بشود دنبال بشود.
مسعود شکوهی تاکید کرده بود: بنابراین توسعه متوازن به آن مفهوم نداریم که بگوییم میخواهیم به عدد مشخصی در رشتههای مختلف برسیم و به شکل اجباری دانش آموزان را به سمت برخی رشتهها سوق بدهیم.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره محدودیتهای انتخاب رشته نیز گفته بود: تنها محدودیت ما فضا، امکانات و نیروی انسانی است. اگر ۷۰۰ هزار دانش آموز تقاضای رشته تجربی داشته باشند، نمیتوانیم برای ۷۰۰ هزار نفر کلاس تجربی، معلم زیست، شیمی و … فراهم کنیم. ولی تاکید ما به مناطق این است که تا جای ممکن بر اساس اولویت دانش آموزان، ظرفیت ایجاد کنند.