کارگاه جامعهشناسی با موضوع: « نحوه همراهی دانشآموزان در آموزش جامعهشناسی»
مدرس: آقای دکتر سید حسین نبوی
محل: قزوین، اداره کل آموزش و پرورش
مرکز ترویج علوم انسانی نشستی را با عنوان مهارتآموزی در دروس علومانسانی ویژه دبیران با همکاری اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی قزوین در شهر قزوین برگزار کرد.
این نشست، با جلسههای تخصصی ادامه پیدا کرد و دبیران رشتههای گوناگون علوم انسانی در استان قزوین، به صورت جداگانه در کارگاه تخصصی شرکت کردند. گزارش کوتاه از کارگاه جامعهشناسی با موضوع: « نحوه همراهی دانشآموزان در آموزش جامعهشناسی» با تدریس آقای دکتر سید حسین نبوی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی آماده است.
این سخنرانی در چهار حوز هی اصلی و کُلی دستهبندی شده است:
-
حوزۀ مربوط به محتوای آموزشی (کتاب درسی)
-
حوزۀ مربوط به نظام آموزشی و سیستم های تصمیم گیر بالادستی
-
حوزۀ مربوط به نحوۀ عمل و تدریس معلمها
-
حوزۀ مربوط به دانشآموزان
دکتر نبوی کارگاه جامعهشناسی را اینگونه ادامه دادند:
-
حوزۀ مربوط به محتوای آموزشی(کتاب درسی)
باید بازنگری جدیای در زمینههای کتابهای آموزشی دبیرستان انجام شود.
جامعهی ما جامعهای ایدئولوژی گریز است؛ چون بین فرهنگ رسمی و فرهنگ غیررسمی فاصله و خلاء بسیار زیادی وجود دارد، مردم هرجا احساس کنند بوی ایدئولوژیِ غالب سیاسی را میدهد، آن را پس میزنند و دورش خط قرمز میکشند.
- حوزۀ مربوط به نظام آموزشی و سیستم های تصمیم گیر بالادستی
سیستم ها و نهادهای اداری ما به هیچوجه کارآمد و کامل نیستند؛ برای مثال صدا و سیما به عنوان خط مقدم تولید و پمپاژ امر فرهنگی به درون جامعه، از انجام وطایف خود غافل است. آموزش و پرورش که وظیفۀ تربیت نسلهای آیند ه را به عهده دارد، نیز به سرنوشتی مشابه صدا و سیما دچار شده است.
نظام غلط آموزشی به شکل کاملا سیستماتیک دانشآموزان را به علوم انسانی بدبین کرده و به سمت رشتۀ دیگر سوق میدهد.
- حوزۀ مربوط به نحوۀ عمل و تدریس معلمها
معلمها و دبیران دبیرستان باید علم جامعهشناسی را به شکل دقیق و درست یاد بگیرند. از مشکلاتی که درحال حاظر با آن مواجه هستیم یکی این است که دروس جامعهشناسی محض جزء واحدهای پایه و اساسی دورههای تربیت معلم و تربیت دبیر نیست. اگر دبیران و معلمها علم جامعهشناسی را از قبل به طور کامل بلد بوده و مسلط باشند، ارائۀ آن به دانشآموزان بسیار راحتتر و قابل فهمتر خواهد بود.
- حوزۀ مربوط به دانشآموزان
به نظر میرسد دانشآموزان به دلیل رفاه اجتماعی، پرتوقع و تنبل شدهاند. همچنین دسترسی ساده به رسانههای اجتماعی جذابیت کتابها را بیش ازپیش از بین برده است.در سالهای اخیر برساختهشدن و فرهنگ غیر رسمی در بین دانشجویان نیز شدت بیشتری پیدا کرده است .
کارگاه جامعهشناسی با بررسی عناوین ذکر شده به پابان رسید.