سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه معلمان تولیدکنندگان واقعی هستند و نباید به معلم مدرسه نگاه مصرفکننده داشت، گفت که کمیسیون آموزش با برگزاری جلسات منظم به دنبال صفر کردن مطالبات فرهنگیان از سال ۸۲ تا پایان سال ۹۷ است.
میر حمایت میرزاده به مناسبت ۱۲ اردیبهشت روز معلم گفت: مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید نامگذاری کردند. اگر قرار است این موضوع به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد هیچ مرکزی مهمتر از آموزش و پرورش و معلم نیست که به پرورش فرزندان ما میپردازد و سرمایه انسانی را پرورش میدهد که میتواند برای آینده کشور مفید باشد. اگر نگاه به کارخانه معلم و آموزش و پرورش عوض نشود به همین ترتیب مشکلاتمان ادامه پیدا میکند.
میرزاده گفت: آموزش و پرورش، معلم و مدرسه مصرفکننده نیستند، آنها تولیدکننده واقعی میباشند. اگر این نگاه وجود داشته باشد شاهد پرورش افرادی با نگاه توسعه کشور خواهیم بود که نتیجه آن حل مشکلات کشور است.
وی ادامه داد: اینکه اکنون این حجم از جوانان جویای کار داریم دلیل آن است که نگاه به آنها کارآفرینی و افزایش خلاقیت نبوده است و اینکه تا الان نگاه به آموزش و پرورش دستگاهی بوده که پول زیاد مصرف میکند. باید این نگاهها تغییر کند.
وی توضیح داد : منظور از بزرگ شدن آموزش و پرورش افزایش معلمان و مدارس نیست بلکه بخش ستادی و زیرمجموعه آموزش و پرورش روز به روز بزرگتر میشود. باید فکری به حال این وضعیت کرد. همچنین با تمرکززدایی و در جهت کم کردن بروکراسی و هزینهها به استانها و شهرستانها اختیار داد تا پول آموزش و پرورش در همان مناطق خرج شود. یکی از مشکلات آن است که اعتبارات به دست معلمان نمیرسد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما به عنوان مجلس با نقش قانونگذاری در زمان بررسی برنامه ششم و بودجههای سالانه تلاش کردیم که بودجه آموزش و پرورش را زیاد کنیم. با وجود اینکه اولویت اول دولت نبود. ما از جاهایی که میتوانستیم به آموزش و پرورش اعتبار دادیم ولی باز هم این گونه مشکل حل نمیشود. باید بودجه آموزش و پرورش طبق عملکرد سال قبل آن اضافه شود چون هر سال آموزش و پرورش حداقل ۱۰ درصد کسری دارد که با افزایش ۱۰ درصدی بودجه در سال بعد عملاً شاهد افزایش بودجه نخواهیم بود.
میرزاده با اشاره به برنامههای کمیسیون آموزش برای پرداخت مطالبات فرهنگیان گفت: مطالبات فرهنگیان از سال ۸۲ تا اول سال ۹۷ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است و مبلغ این مطالبات در سال ۹۷ به حدود ۵,۰۰۰ میلیارد تومان میرسد، یعنی جمع مطالبات فرهنگیان حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان میباشد که ما به عنوان اولین اولویت خود به دنبال صفر کردن مطالبات فرهنگیان و به روز کردن آن هستیم چون ۴۰ سال است که مطالبات فرهنگیان به روز نشده و مدام به سال بعد موکول میشود.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت که بعد از صفر کردن مطالبات اولویت بعدی اجرای طرحهای جدید همچون رتبهبندی معلمان و بحث نوسازی و ساخت و ساز است به خصوص اینکه در بودجه امسال اعتباری برای اجرای رتبهبندی معلمان براساس آئیننامه وزارت آموزش و پرورش دیده شده است. البته فراموش نکنیم که امسال سیل به ساختمانهای آموزش و پرورش به خصوص مدارس خساراتی وارد کرد که باید آنها هم جبران شوند.