نشست هماندیشی فعالان انقلابی عرصه تعلیم و تربیت با عنوان «رسالت ما در گام دوم انقلاب اسلامی» صبح امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین علی ذوعلم معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه این نشست جزو اولین نشستهایی است که اقشار مختلف انقلاب اسلامی در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب داشتهاند، گفت: باید مفاهیم اساسی و راهبردی این بیانیه را مورد بحث قرار دهیم.
وی افزود: تعبیر فعال انقلابی که در این بیانیه مورد تأکید قرار گرفته است، تمایزبخشی میان فعالان رسمی و غیررسمی نیست.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم اولین ویژگی فعال انقلابی را تلاش برای تحقق اهداف انقلابی و رسیدن به ۸ ارزش اسلامی دانست و گفت: فعال انقلابی باید اهل تدبیر و آیندهنگری، اخلاق، اخلاص و بصیرت انقلابی باشد که رسیدن به این خصوصیات نیازمند شناخت عمیق از انقلاب است و الزامی است چرا که حرکت انقلاب اسلامی در استمرار حرکت انبیاء است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب چتر گستردهای را باز کرده که افراد را به سمت پیشرفت و تعالی اهداف انقلابی رهنمون کرده است، گفت: تنها با خودساختگی و با حرکت تشکیلاتی برای کسانی که شیفته خدمت هستند این مهم قابل اجراست.
وی گفت: در عرصه تعلیم و تربیت این مسأله قابل تأمل است که در درجه اول اعتقاد به زیرساختی بودن تعلیم و تربیت را مدنظر قرار دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: از آنجایی که حرکت انبیاء جوهره تربیتی داشته است، این تلقی برای ما بسیار مهم است و مواجهه تربیتی برای پیشرفت اهداف انقلاب و حضور فعال در عرصه تعلیم و تربیت، اثرگذار است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی حضور در عرصه رسمی را اثرگذارتر از حرکتهای پراکنده انقلابی دانست و گفت: نظریه انقلاب اسلامی در دستگاه تربیتی مجال بیشتری خواهد داشت و مهمترین بخش فعالیتهای انقلابی شناخت فرهنگی و فکری رقیب است.
وی با گلایه از اینکه پس از گذشت حدود سه سال از طرح سند ۲۰۳۰ در کشور، رهبر معظم انقلاب دو روز پیش در جمع معلمان باز هم بر روی آن تأکید کردند، گفت: چه در عرصه فعالان رسمی تعلیم و تربیت و نه غیررسمی، کار پژوهشی که آثار و پیامدهای این سند را نقد کند انجام نشده در واقع تلقی ما از این مسأله، یک مسأله سیاسی بوده که اشتباه است.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم ادامه داد: از اقداماتی که میتوانیم در آثار پژوهشی خود برای رسیدگی به آرمانهای انقلاب داشته باشیم، بررسی لایههای بسیار مخرب سند ۲۰۳۰ است و یکی از ویژگیهای فعال انقلابی، شناخت مرزهای فکری و شناختی مخالفان و موافقان در قالبهای مختلف است.
وی افزود: نمونهها و الگوهای برتر تعلیم و تربیت اسلامی برای ما روشن است کسانی مثل شهید باهنر، شهید مطهری، شهید بهشتی و رجایی به عنوان چهرههای فعال و مجاهد در عرصه تعلیم و تربیت در این زمینه پیشتاز بودهاند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به نشر بیانیه گام دوم انقلاب به تصریح ۸ ارزش موجود در آن پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب شعارهای جهانی انقلاب اسلامی را در این بیانیه مطرح کردهاند؛ اگر این ارزشها در یک نگاه منظومهای تحلیل شود، خط روشنتری را برای بیان ارزشهای دینی ما ترسیم میکند که این ارزش ها را ایشان به قدرت بشر متصل دانستهاند.
وی ادامه داد: به همین دلیل این آرمانها تاریخ مصرف ندارد؛ آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت و برادری از جمله ارزشهای دینی ماست که در هیچ زمانی از آن رویگردان نیست.