دهمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران با عنوان «اصلاحات آموزشی و چالشهای آن در ایران؛ تبیین فلسفی تلاشها و دیدگاه ها برگزار میشود.»
محورهای این همایش عبارتند از: تبیین فلسفی-بنیادی اصلاحات آموزشی، تبیین و نقد تلاشهای اصلاح گرانه در عرصه آموزش و پرورش رسمی و غیررسمی ایران، تبیین فلسفی چالشهای اصلاحات آموزشی و پرورشی در ایران.
مهلت ارسال چکیده مقالات ۳۰ اردیبهشت ماه و تاریخ اعلام نتایج چکیده ۱۵ تیرماه است. مهلت ارسال اصل مقالات ۳۰ مهرماه و تاریخ اعلام نتایج اصل مقالات ۳۰ آذر ماه است.
همایش نامبرده روزهای ۲۳ و ۲۴ بهمن ماه سال جاری برگزار میشود.
در هر جامعه ای فعالیت های جاری در تعلیم و تربیت، به نحوی، بر بنیادهای فلسفی استوار است. توجه به دیدگاه های فلسفی، يكي از گام هاي اساسی براي طراحي، بازنگري و يافتن جهت گيريهاي كلي برنامه های تربیتی است. تحليل ها و ارزيابي های فلسفی، در تعيين وضعيت موجود، چالش ها و چشم اندازها نقشي بي بديل دارند.
توجه به دیدگاه های فلسفی که پایه های فعالیت های تعلیم و تربیت به حساب می آیند، به گونه های مختلف صورت میپذیرد.
فلسفه ورزی می تواند به معنای فراهم آوردن زمینه های نظری برای فعالیت های تعلیم و تربیت باشد یا به عکس، استنباط دلالت از منظومه های نظری برای تعلیموتربیت را هدف قرار دهد، و یا معطوف به تحلیل تلاش های صورت گرفته یا تحلیل زبان اندیشمندان یا افراد عادی جامعه پیرامون مسائل تعلیم و تربیت باشد.
همه این گونه های فلسفه ورزی می توانند برای دست اندرکاران و اندیشه ورزان عرصه تعلیم و تربیت ثمربخش باشند. به علاوه، از این دست فعالیتهای فکری انتظار میرود که راهی به سوی اصلاح نظام تعلیموتربیت کشور نیز بگشایند.