تامین منافع دانش‌‎آموزان مهم‌ترین برنامه سازمان است

به نقل از پانا: در جلسه مشترک رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد.

علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی زیرساختی‌ترین برنامه سازمان را اجرای کامل برنامه درسی ملی برای تأمین منافع دانش‌آموزان دانست.

در این نشست که با موضوع بررسی وضعیت ‌آینده پژوهشگاه و آسیب‌شناسی کارکردهای مربوط به حوزه پژوهشی برگزار شد.

در ابتدا فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به تبیین گزارش مختصری از عملکرد و فعالیت‌های پژوهشگاه در سنوات گذشته و سال جاری پرداخت.

 سپس کلانتری رئیس پژوهشکده تبریز به تبیین فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در این پژوهشکده با محوریت تدریس در مناطق دو زبانه پرداخت و مسائل و مشکلات مربوط به این حوزه اشاره کرد.

ذوعلم ادامه داد: در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، عهده‌‌دار کار بسیار سنگین و مهم و تا حدی پیچیده هستیم و آن هم پیش بردن بحث تحول است.

 خوشبختانه مبانی نظری سند تحولی با همت دوستان تبیین شد و به تدریج به یک گفتمان تبدیل شد و کار نظریه تربیتی را کاملاً تبیین کرده است و این آورده مهمی است برای نظام تعلیم و تربیتی که می‌خواهد تابع نظام رایج تعلیم و تربیتی باشد و می‌خواهد خودش بنیانگذار باشد و در برخی محافل علمی نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: برای هر حوزه یادگیری به کمک همه متخصصان مربوط به آن حوزه یک نقشه مفهومی باید بیرون بیاید و یک نگاه قابل قبول ذیل اسناد تحولی باید ارائه شود.

در هر حوزه یادگیری حلقه اول حلقه پژوهش است حلقه بعد طراحی است. حلقه برنامه‌ریزی، حلقه اعتباربخشی و حلقه‌های دیگری که باید متصل به هم باشد، نه اینکه یک حلقه‌ای جایی بنشیند و کاری مستقل انجام دهد.

امروز متأسفانه ما با یک فرهنگ سازمانی واگرا در سازمان مواجهیم، دوستانی در اتاق کناری ما نشسته‌اند به اتاق کناری انتقاد می‌کنند و بالعکس.

محمد حسنی سرپرست پژوهشکده برنامه‌ریزی درسی در این جلسه عنوان کرد که اساساً انتقال پژوهشگاه به سازمان در گذشته شاید با هدف زنده نگه داشتن پژوهشگاه بوده و اینکه چرا این مصوبه در این سالها اجرا نشده است حتماً فکری پشتوانه آن بوده است.

همواره پژوهشگاه، در سیطره تألیف بوده است ولی این سازمان نیز همواره از پژوهشگاه سود برده است.

همه نهادها به یک سیستم هشدار دهنده نیاز دارند و آن می‌تواند پژوهشگاه باشد، لازم به ذکر است سند زیر نظام پژوهش و تحقیق هم مورد تصویب تایید رئیس جمهور است.

 می‌خواهم که اجازه بدهید نتیجه نامه وزیر به سازمان اداری استخدامی بیاید و تا چند سناریو برای آن طراحی کنیم که چه باید انجام شود.

در جمع‌بندی پایان هم ذوعلم اشاره کرد فعلاً اقدامی را تا زمان پاسخ نامه وزیر انجام نخواهیم داد، البته وظیفه سازمانی ایجاب می‌کند سرمایه را صرف وظایف اصلی خودمان کنیم، هدف، اجرای کامل برنامه درسی ملی در جهت تأمین منافع دانش‌آموزان است، برای خودمان نیستیم بلکه برای جامعه هستیم.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن