بطحایی وزیر سابق وزارت آموزش و پرورش به بررسی کارنامه وزارتش پرداخت.
سید محمد بطحایی بیشتر عمر ۵۶سالهاش را به فرهنگی پشت سر گذاشت و در ۶۵۱ام روز وزارتش به با وزارت آموزش و پرورش خداحافظی کرد. وی در دوران وزارت فانی، معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت این وزارتخانه را به عهده داشت و پس از استعفای فانی، سرپرستی وزارتخانه به او واگذار شد اما در نهایت جای خود را به دانشآشتیانی داد.
وی در دولت یازدهم موفق شد با ۲۳۸رای موافق از مجلس شورای اسلامی مسند وزارت را برعهده بگیرد.
برای کسب رای اعتماد نمایندگان مردم بطحایی سه مورد را از برنامههای محوری خویش اعلام کرد:
– تحول در نظام آموزشوپرورش را بر اساس سند تحول بنیادین،
-تربیت نسلی متدین، اخلاقی، کارآفرین و با نشاط و
– همچنین پیگیری ارتقای معیشت و منزلت یکمیلیون و ۷۰۰ هزار معلم شاغل و بازنشسته.
در کنار حمایتها وی با منتقدان و مخالفین نیز روبرو بود. سید محمد بطحایی از جمله نقاط قوت کارنامه کاریاش را تلاش برای استقرار سند تحول بنیادین دانست، معتقد است بسترهای لازم برای استمرار در آینده نیز فراهم است و ادامهدهنگان سمت وزارت و همکاران میتوانند موجب اثرگذاری سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش شوند.
بطحایی معتقد است پرداخت مطالبات فرهنگیان در دوران وزارت وی با همکاری سازمان برنامه و بودجه عملکرد بهتری داشته است. وی دو مانع را برای بهبود وضیعت معیشتی معلمان ذکر کرد: ۱- شرایط اقتصادی کشور و ۲- خزانه. تمام تلاشها برای اجرای طرح رتبهبندی معلمین صورت گرفت که میتواند موجب بهبود نسبی وضیعت اقتصادی این عزیزان شود.
بطحایی دیگر طرحهای اجرایی دوران وزارتش که مورد استقبال قرار گرفت، ایجاد نشاط در مدارس و مقابله با آموزش نکتهمحور و کنکوری در دوران ابتدایی و متوسطه اول دانست. تلاشها در راستای رفع موانعی بود که مانع نشاط و شادابی در مدارس میشد و ملزوماتی را که برای یک مدرسه بانشاط، فضای یادگیری و یادگیری بانشاط نیاز داریم، فراهم شود.
بطحایی قائل به این است که مدارس ما موانع جدی سر راهشان وجود دارد که این موانع اجازه نمیدهد بچههای ما با سرزندگی و شادابی در مدارس به تحصیل بپردازند. از جمله این موانع:
-کتابهای کمکآموزشی که در دوره ابتدایی بچهها را زیر فشار فراوان قرار میداد،
– یا تکالیف طاقتفرسایی که در بسیاری از موارد آثار یادگیری و یاددهی در آنها وجود نداشت، کاهش جدی پیدا کرد.
– همچنین آزمونهایی که بچهها و کودکان ما را در دوران ابتدایی تحت فشار فراوان قرار میداد، کاهش فراوان پیدا کرد.
-پای یکسری آدمها و مؤسساتفرصتطلبی که از این فضا سوءاستفاده میکردند در مدارس ابتدایی کوتاه شد.
-و فسادهای مالی که در این زمینه وجود داشت، کاهش یافت.