خبرگزاری ایرنا به بررسی فعالیتهای یک سال اخیر مهمترین وزارتخانه کشور (آموزش و پرورش) با پوشش ۱۴ میلیون دانشآموز پرداخته است.
در طول این یکسال آموزش و پرورش طرحهایی را به مرحله اجرا رسانده است.
در این گزارش این طرحهای به صورت مختصر مورد واکاوی قرار میدهیم.
حذف پیک نوروزی
آموزش و پرورش در اقدامی به حذف پیک نوروزی و جایگزینی طرح «عید و داستان» پرداخته است.
این وزارتخانه تغییر رویکرد در این زمینه را عدم کارایی آموزشی پیک نوروزی اعلام کرد و با جدیت خواستار حذف پیک نوروزی در کلیه مدارس دولتی و غیردولتی شد. این طرح با استقبال خانواده و معلمان قرار گرفت .
توضیح کارشناسان آموزش و پرورش در خصوص حذف پیک نوروزی، فرسایشی بودن پیک نوروزی، عدم تعمق در فرآیند یادگیری و درگیری خانوادهها در ایام عید اعلام کردند.
از جمله ویژگیهای مثبت اجرا طرح «عید و داستان» میتوان به توسعه داستانخوانی، داستانگویی، داستاننویسی و تقویت مهارت خوانش و مهارتهای شنیداری و گفتاری اشاره کرد. خلاقیت و پرورش قدرت تفکر و تخیل از دیگر ویژگیهای این طرح است.
عید و داستان
آموزش و پرورش از دانشآموزان خواسته به تناسب علاقه و داستان پدربزرگ و مادربزرگان را بشنوند و به نگارش درآورند یا داستان مورد علاقه خود را خلاصه کرده یا هنگام خواندن داستان صدای خود را ضیط کنند.
در اجرای این طرح آموزش و پرورش به دانشآموزان استفاده از کتابخانههای محلی و امانت کتاب از دوستان و آشنایان را توصیه کرده است. در مناطقی که دسترسی به کتابخانههای محلی سختتر است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتابها به صورت رایگان در اختیار مشتاقان قرار خواهد داد.
همسویی با آموزشهای جدید در دنیا و افزایش تعامل بین دانشآموزان و معلمان از دیگر اهداف این طرح اعلام شد.
تکمیل ساختار نظام آموزشی ۳-۳-۶
این ساختار در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ در برنامههای وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و در سال تحصیلی جاری(۹۸-۹۷) تکمیل شد.
«در ابتدای استقرار نظام ۳-۳-۶ در دوره ابتدایی، تنها پنج عنوان کتاب و در دوره متوسطه اول ۱۳ عنوان کتاب باید از نظر محتوایی تغییر میکرد اما با رسیدن تغییرات به دوره متوسطه دوم، هر سال باید حدود ۳۰۰ عنوان محتوای آموزشی تهیه میشد که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی توانست این کار را با موفقیت به نتیجه برساند
به گونه ای که دانشآموزان پایه دوازدهم در سیستم آموزشی ۳-۳-۶ برای سال تحصیلی ۹۸ – ۹۷ شاهد ۲۸ عنوان کتاب جدیدالتالیف در رشتههای ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی و رشتههای فنی و حرفه ای و کاردانش بودند.»
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با حفظ تعامل با مخاطبین و انجام نظرسنجیهای در خصوص تولیدات آموزشی در تلاش است ارتباطی هدفمند با دانشآموزان و دبیران را دنبال کند.
اعمال سوابق تحصیلی نمرات نهایی پایه دوازدهم در کنکور
«منظور از سوابق تحصیلی این است که دانشآموز تعدادی از دروس متوسطه را به صورت نهایی و برابر استانداردهایی که شورای عالی آموزش و پرورش مشخص میکند، امتحان داده باشد که این درسها شامل دروس پایه دوازدهم در رشته تجربی، ریاضی، انسانی و علوم و معارف اسلامی است که بر اساس امتحانات نهایی ارزیابی میشود.»
آموزش و پرورش و سازمان سنجش در تصمیمی مشترک اعلام کردند در کنکور ۹۸ نمرات امتحان نهایی پایه دوازدهم موثر خواهد بود و پایه دهم و یازدهم مورد نظر نیست.
سابقه تحصیلی به دانشآموزان این امکان را میدهد ۸۵ رشته را برای ورود به دانشگاه انتخاب کنند. و دانشآموزان فارغالتحصیل نیز از این طرح بینصیب نیستند.
«افرادی که سنوات قبل فارغ التحصیل شدهاند نیز امکانی را فراهم کرد تا «ترمیم نمرات دروس امتحانات نهایی» را برای کنکور داشته باشند که مطابق آن دانشآموزانی که فارغالتحصیل سال ۱۳۸۴ به بعد هستند و امتحان نهایی دادهاند، میتوانند در یک درس یا دروسی که علاقه مند هستند، نمره خود را ترمیم کنند و ارتقاء بخشند.
این افراد باید در یکی از نوبتهای امتحانهای رسمی یعنی خرداد، شهریور یا دی ماه هر سال به منطقه آموزش و پرورشی که فارغالتحصیل شدهاند درخواست خود را ارائه دهند و بر اساس بخشنامهای که به مدارس ابلاغ شده است، از این دانشآموزان امتحان گرفته میشود.»
برگزاری آزمون انتخاب و انتصاب مدیران مدارس
آموزش و پرورش در طرحی از فرهنگیان دارای شرایط خواست در سامانه entekhab.medu.irثبتنام کنند. از ۱۱هزار نفری که در این سامانه اعلام آمادگی کردند حدود ۱۰هزار نفر از طرف کمیتههای انتخاب و انتصاب مدیران مراکز استان تایید شدند.
این افراد این امکان را یافتند که در آزمون حضوری و الکترونیکی مرکز نیروی انسانی برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش به آدرس LTMS.medu.ir شرکت کنند.
در این آزمون؛
«سطح علمی داوطلبان در زمینه سند تحول بنیادین نظام آموزشی، مدیریت مالی و اداری مدارس، تسلط به قوانین آموزش و پرورش، برنامه درسی ملی و کتابهای روابط انسانی نوشته میر کمالی، اصول مشاوره نوشته صافی و نظارت آموزشی نوشته عبدالهی» در افراد مورد ارزیابی قرار گرفت.
این وزارتخانه زین پس روش انتصاب مدیران مدارس را اینگونه اعلام کرد.
آیا آزمون مدارس سمپاد حذف میشود؟
پاسخ به این سوال از جمله چالشهای خانوادهها و آموزش و پرورش در سالی که گذشت بود.
سرچشمه این چالش در شورای عالی آموزش و پرورش به منظور کاهش تنوع مدارس اعلام شد که دانشآموزان ورودی پایه هفتم این مدارس در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ نباید هیچ آزمونی برگزار کنند.
« واکنشهای تند نسبت به این تصمیم وزارت آموزش و پرورش، مسئولان را برآن داشت تا از حذف کامل آزمون ورود مدارس سمپاد چشم پوشی کرده و به صورت سنجش هوش رقابتی در میان دانشآموزان برگزار کنند تا در نهایت برترینها وارد این مدارس شوند.
مسئولان آموزش و پرورش در ابتدا تلاش داشتند تا با حذف این آزمون برای سال تحصیلی ۹۸ – ۹۷ دانشآموزان بدون هرگونه جداسازی در کنار هم به تحصیل ادامه دهند و پس از شناسایی استعدادهایشان در سه سال دوره متوسطه اول، برای ورود به پایه دهم از مزایای آزمون مدارس تیزهوشان بهرهمند شوند.»
هرچند با توجه به تربیت نخبگان در مدارس سمپاد (سازمان مدارس پرورش استعدادهای درخشان) حذف آزمون ورودی این مدارس به امضا ریاست جمهوری نرسید.
از جمله برنامههای وزارت آموزش و پرورش سامانبخشی به آزمون ورودی این مدارس است. در همین راستا دانشآموزان پایه هفتم برای ورد به این مدارس در سال جاری در آزمون سنجش هوش شرکت کردند.
معرفی اولین رئیس دانشگاه فرهنگیان
دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۰ با تجمیع تمامی مراکز تربیت معلم سراسر کشور تاسیس شده است و اسداله اسدی گرمارودی، جهانبخش محبی نیا و محمود مهر محمدی سرپرستی این دانشگاه را برعهده داشتند.
با حکم وزیر آموزش و پرورش حسین خنیفر به عنوان اولین رئیس این دانشگاه به مدت ۴سال انتخاب شدند. وی پیش از این مسئولیت به عنوان سرپرست دانشگاه مشغول به فعالیت بودند.
سوالات نهایی به صورت الکترونیکی به مدارس ارسال میشود
در سال ۹۷ سوالات امتحان نهایی دین و زندگی لو رفت. برای جلوگیری از بروز تخلفاتی از این دست مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ارسال سوالات را به صورت الکترونیکی اعلام کرد.
سوالات نیمساعت قبل از شروع امتحان تکثیر و در اختیار دانشآموزان قرار خواهد گرفت.
خبرگزاری ایرنا به بررسی فعالیتهای یک سال اخیر مهمترین وزارتخانه کشور(آموزش و پرورش) با پوشش ۱۴ میلیون دانشآموز پرداخته است.
در طول این یکسال آموزش و پرورش طرحهایی را به مرحله اجرا رسانده است.
در این گزارش این طرحهای به صورت مختصر مورد واکاوی قرار میدهیم.
حذف پیک نوروزی
آموزش و پرورش در اقدامی به حذف پیک نوروزی و جایگزینی طرح «عید و داستان» پرداخته است.
این وزارتخانه تغییر رویکرد در این زمینه را عدم کارایی آموزشی پیک نوروزی اعلام کرد و با جدیت خواستار حذف پیک نوروزی در کلیه مدارس دولتی و غیردولتی شد. این طرح با استقبال خانواده و معلمان قرار گرفت .
توضیح کارشناسان آموزش و پرورش در خصوص حذف پیک نوروزی، فرسایشی بودن پیک نوروزی، عدم تعمق در فرآیند یادگیری و درگیری خانوادهها در ایام عید اعلام کردند.
از جمله ویژگیهای مثبت اجرا طرح «عید و داستان» میتوان به توسعه داستانخوانی، داستانگویی، داستاننویسی و تقویت مهارت خوانش و مهارتهای شنیداری و گفتاری اشاره کرد. خلاقیت و پرورش قدرت تفکر و تخیل از دیگر ویژگیهای این طرح است.
آموزش و پرورش از دانشآموزان خواسته به تناسب علاقه و داستان پدربزرگ و مادربزرگان را بشنوند و به نگارش درآورند یا داستان مورد علاقه خود را خلاصه کرده یا هنگام خواندن داستان صدای خود را ضیط کنند.
در اجرای این طرح آموزش و پرورش به دانشآموزان استفاده از کتابخانههای محلی و امانت کتاب از دوستان و آشنایان را توصیه کرده است.
در مناطقی که دسترسی به کتابخانههای محلی سختتر است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتابها به صورت رایگان در اختیار مشتاقان قرار خواهد داد.
همسویی با آموزشهای جدید در دنیا و افزایش تعامل بین دانشآموزان و معلمان از دیگر اهداف این طرح اعلام شد.
تکمیل ساختار نظام آموزشی ۳-۳-۶
این ساختار در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ در برنامههای وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و در سال تحصیلی جاری(۹۸-۹۷) تکمیل شد.
«در ابتدای استقرار نظام ۳-۳-۶ در دوره ابتدایی، تنها پنج عنوان کتاب و در دوره متوسطه اول ۱۳ عنوان کتاب باید از نظر محتوایی تغییر میکرد اما با رسیدن تغییرات به دوره متوسطه دوم، هر سال باید حدود ۳۰۰ عنوان محتوای آموزشی تهیه میشد
که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی توانست این کار را با موفقیت به نتیجه برساند
به گونه ای که دانشآموزان پایه دوازدهم در سیستم آموزشی ۳-۳-۶ برای سال تحصیلی ۹۸ – ۹۷ شاهد ۲۸ عنوان کتاب جدیدالتالیف در رشتههای ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی و رشتههای فنی و حرفه ای و کاردانش بودند.»
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با حفظ تعامل با مخاطبین و انجام نظرسنجیهای در خصوص تولیدات آموزشی در تلاش است ارتباطی هدفمند با دانشآموزان و دبیران را دنبال کند.
اعمال سوابق تحصیلی نمرات نهایی پایه دوازدهم در کنکور
«منظور از سوابق تحصیلی این است که دانشآموز تعدادی از دروس متوسطه را به صورت نهایی و برابر استانداردهایی که شورای عالی آموزش و پرورش مشخص میکند.
امتحان داده باشد که این درسها شامل دروس پایه دوازدهم در رشته تجربی، ریاضی، انسانی و علوم و معارف اسلامی است که بر اساس امتحانات نهایی ارزیابی میشود.»
آموزش و پرورش و سازمان سنجش در تصمیمی مشترک اعلام کردند در کنکور ۹۸ نمرات امتحان نهایی پایه دوازدهم موثر خواهد بود و پایه دهم و یازدهم مورد نظر نیست.
سابقه تحصیلی به دانشآموزان این امکان را میدهد ۸۵ رشته را برای ورود به دانشگاه انتخاب کنند. و دانشآموزان فارغالتحصیل نیز از این طرح بینصیب نیستند.
«افرادی که سنوات قبل فارغ التحصیل شدهاند نیز امکانی را فراهم کرد تا «ترمیم نمرات دروس امتحانات نهایی» را برای کنکور داشته باشند که مطابق آن دانشآموزانی که فارغالتحصیل سال ۱۳۸۴ به بعد هستند و امتحان نهایی دادهاند، میتوانند در یک درس یا دروسی که علاقه مند هستند، نمره خود را ترمیم کنند و ارتقاء بخشند.
این افراد باید در یکی از نوبتهای امتحانهای رسمی یعنی خرداد، شهریور یا دی ماه هر سال به منطقه آموزش و پرورشی که فارغالتحصیل شدهاند درخواست خود را ارائه دهند و بر اساس بخشنامهای که به مدارس ابلاغ شده است، از این دانشآموزان امتحان گرفته میشود.»
برگزاری آزمون انتخاب و انتصاب مدیران مدارس
آموزش و پرورش در طرحی از فرهنگیان دارای شرایط خواست در سامانه entekhab.medu.ir ثبتنام کنند. از ۱۱هزار نفری که در این سامانه اعلام آمادگی کردند.
حدود ۱۰هزار نفر از طرف کمیتههای انتخاب و انتصاب مدیران مراکز استان تایید شدند. این افراد این امکان را یافتند که در آزمون حضوری و الکترونیکی مرکز نیروی انسانی برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش به آدرس LTMS.medu.ir شرکت کنند.
در این آزمون
-«سطح علمی داوطلبان در زمینه سند تحول بنیادین نظام آموزشی،
-مدیریت مالی و اداری مدارس، تسلط به قوانین آموزش و پرورش،
-برنامه درسی ملی و
-کتابهای روابط انسانی نوشته میر کمالی،
-اصول مشاوره نوشته صافی و
-نظارت آموزشی نوشته عبدالهی»
در افراد مورد ارزیابی قرار گرفت.
این وزارتخانه زین پس روش انتصاب مدیران مدارس را اینگونه اعلام کرد.
آیا آزمون مدارس سمپاد حذف میشود؟
پاسخ به این سوال از جمله چالشهای خانوادهها و آموزش و پرورش در سالی که گذشت بود.
سرچشمه این چالش در شورای عالی آموزش و پرورش به منظور کاهش تنوع مدارس اعلام شد که دانشآموزان ورودی پایه هفتم این مدارس در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ نباید هیچ آزمونی برگزار کنند.
« واکنشهای تند نسبت به این تصمیم وزارت آموزش و پرورش، مسئولان را برآن داشت تا از حذف کامل آزمون ورود مدارس سمپاد چشم پوشی کرده و به صورت سنجش هوش رقابتی در میان دانشآموزان برگزار کنند تا در نهایت برترینها وارد این مدارس شوند.
مسئولان آموزش و پرورش در ابتدا تلاش داشتند تا با حذف این آزمون برای سال تحصیلی ۹۸ – ۹۷ دانشآموزان بدون هرگونه جداسازی در کنار هم به تحصیل ادامه دهند
پس از شناسایی استعدادهایشان در سه سال دوره متوسطه اول، برای ورود به پایه دهم از مزایای آزمون مدارس تیزهوشان بهرهمند شوند.»
هرچند با توجه به تربیت نخبگان در مدارس سمپاد (سازمان مدارس پرورش استعدادهای درخشان) حذف آزمون ورودی این مدارس به امضا ریاست جمهوری نرسید.
از جمله برنامههای وزارت آموزش و پرورش سامانبخشی به آزمون ورودی این مدارس است. در همین راستا دانشآموزان پایه هفتم برای ورد به این مدارس در سال جاری در آزمون سنجش هوش شرکت کردند.
معرفی اولین رئیس دانشگاه فرهنگیان
دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۰ با تجمیع تمامی مراکز تربیت معلم سراسر کشور تاسیس شده است و اسداله اسدی گرمارودی، جهانبخش محبی نیا و محمود مهر محمدی سرپرستی این دانشگاه را برعهده داشتند.
با حکم وزیر آموزش و پرورش حسین خنیفر به عنوان اولین رئیس این دانشگاه به مدت ۴سال انتخاب شدند. وی پیش از این مسئولیت به عنوان سرپرست دانشگاه مشغول به فعالیت بودند.
سوالات نهایی به صورت الکترونیکی به مدارس ارسال میشود
در سال ۹۷ سوالات امتحان نهایی دین و زندگی لو رفت. برای جلوگیری از بروز تخلفاتی از این دست مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ارسال سوالات را به صورت الکترونیکی اعلام کرد.
سوالات نیمساعت قبل از شروع امتحان تکثیر و در اختیار دانشآموزان قرار خواهد گرفت.
خبرگزاری ایرنا به بررسی فعالیتهای یک سال اخیر مهمترین وزارتخانه کشور(آموزش و پرورش) با پوشش ۱۴ میلیون دانشآموز پرداخته است.
در طول این یکسال آموزش و پرورش طرحهایی را به مرحله اجرا رسانده است.
در این گزارش این طرحهای به صورت مختصر مورد واکاوی قرار میدهیم.
حذف پیک نوروزی
آموزش و پرورش در اقدامی به حذف پیک نوروزی و جایگزینی طرح «عید و داستان» پرداخته است.
این وزارتخانه تغییر رویکرد در این زمینه را عدم کارایی آموزشی پیک نوروزی اعلام کرد و با جدیت خواستار حذف پیک نوروزی در کلیه مدارس دولتی و غیردولتی شد. این طرح با استقبال خانواده و معلمان قرار گرفت .
توضیح کارشناسان آموزش و پرورش در خصوص حذف پیک نوروزی، فرسایشی بودن پیک نوروزی، عدم تعمق در فرآیند یادگیری و درگیری خانوادهها در ایام عید اعلام کردند.
از جمله ویژگیهای مثبت اجرا طرح «عید و داستان»؛
میتوان به توسعه داستانخوانی، داستانگویی، داستاننویسی و تقویت مهارت خوانش و مهارتهای شنیداری و گفتاری اشاره کرد. خلاقیت و پرورش قدرت تفکر و تخیل از دیگر ویژگیهای این طرح است.
آموزش و پرورش از دانشآموزان خواسته به تناسب علاقه و داستان پدربزرگ و مادربزرگان را بشنوند و به نگارش درآورند یا داستان مورد علاقه خود را خلاصه کرده یا هنگام خواندن داستان صدای خود را ضیط کنند.
در اجرای این طرح آموزش و پرورش به دانشآموزان استفاده از کتابخانههای محلی و امانت کتاب از دوستان و آشنایان را توصیه کرده است.
در مناطقی که دسترسی به کتابخانههای محلی سختتر است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتابها به صورت رایگان در اختیار مشتاقان قرار خواهد داد.
همسویی با آموزشهای جدید در دنیا و افزایش تعامل بین دانشآموزان و معلمان از دیگر اهداف این طرح اعلام شد.
تکمیل ساختار نظام آموزشی ۳-۳-۶
این ساختار در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ در برنامههای وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و در سال تحصیلی جاری(۹۸-۹۷) تکمیل شد.
«در ابتدای استقرار نظام ۳-۳-۶ در دوره ابتدایی، تنها پنج عنوان کتاب و در دوره متوسطه اول ۱۳ عنوان کتاب باید از نظر محتوایی تغییر میکرد
اما با رسیدن تغییرات به دوره متوسطه دوم، هر سال باید حدود ۳۰۰ عنوان محتوای آموزشی تهیه میشد که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی توانست این کار را با موفقیت به نتیجه برساند
به گونه ای که دانشآموزان پایه دوازدهم در سیستم آموزشی ۳-۳-۶ برای سال تحصیلی ۹۸ – ۹۷ شاهد ۲۸ عنوان کتاب جدیدالتالیف در رشتههای ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی و رشتههای فنی و حرفه ای و کاردانش بودند.»
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با حفظ تعامل با مخاطبین و انجام نظرسنجیهای در خصوص تولیدات آموزشی در تلاش است ارتباطی هدفمند با دانشآموزان و دبیران را دنبال کند.
اعمال سوابق تحصیلی نمرات نهایی پایه دوازدهم در کنکور
«منظور از سوابق تحصیلی این است که دانشآموز تعدادی از دروس متوسطه را به صورت نهایی و برابر استانداردهایی که شورای عالی آموزش و پرورش مشخص میکند، امتحان داده باشد که این درسها شامل دروس پایه دوازدهم در رشته تجربی، ریاضی، انسانی و علوم و معارف اسلامی است که بر اساس امتحانات نهایی ارزیابی میشود.»
آموزش و پرورش و سازمان سنجش در تصمیمی مشترک اعلام کردند:
در کنکور ۹۸ نمرات امتحان نهایی پایه دوازدهم موثر خواهد بود و پایه دهم و یازدهم مورد نظر نیست.
سابقه تحصیلی به دانشآموزان این امکان را میدهد ۸۵ رشته را برای ورود به دانشگاه انتخاب کنند. و دانشآموزان فارغالتحصیل نیز از این طرح بینصیب نیستند.
«افرادی که سنوات قبل فارغ التحصیل شدهاند نیز امکانی را فراهم کرد تا «ترمیم نمرات دروس امتحانات نهایی» را برای کنکور داشته باشند که مطابق آن دانشآموزانی که فارغالتحصیل سال ۱۳۸۴ به بعد هستند و امتحان نهایی دادهاند،
میتوانند در یک درس یا دروسی که علاقه مند هستند، نمره خود را ترمیم کنند و ارتقاء بخشند.
تمهیدات برای فارغ التحصیلان
این افراد باید در یکی از نوبتهای امتحانهای رسمی یعنی خرداد، شهریور یا دی ماه هر سال به منطقه آموزش و پرورشی که فارغالتحصیل شدهاند درخواست خود را ارائه دهند و بر اساس بخشنامهای که به مدارس ابلاغ شده است، از این دانشآموزان امتحان گرفته میشود.»
برگزاری آزمون انتخاب و انتصاب مدیران مدارس
آموزش و پرورش در طرحی از فرهنگیان دارای شرایط خواست در سامانه entekhab.medu.irثبتنام کنند. از ۱۱هزار نفری که در این سامانه اعلام آمادگی کردند حدود ۱۰هزار نفر از طرف کمیتههای انتخاب و انتصاب مدیران مراکز استان تایید شدند.
این افراد این امکان را یافتند که در آزمون حضوری و الکترونیکی مرکز نیروی انسانی برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش به آدرس LTMS.medu.ir شرکت کنند.
در این آزمون؛
«سطح علمی داوطلبان در زمینه سند تحول بنیادین نظام آموزشی، مدیریت مالی و اداری مدارس، تسلط به قوانین آموزش و پرورش، برنامه درسی ملی و کتابهای روابط انسانی نوشته میر کمالی، اصول مشاوره نوشته صافی و نظارت آموزشی نوشته عبدالهی» در افراد مورد ارزیابی قرار گرفت.
این وزارتخانه زین پس روش انتصاب مدیران مدارس را اینگونه اعلام کرد.
آیا آزمون مدارس سمپاد حذف میشود؟
پاسخ به این سوال از جمله چالشهای خانوادهها و آموزش و پرورش در سالی که گذشت بود.
سرچشمه این چالش در شورای عالی آموزش و پرورش به منظور کاهش تنوع مدارس اعلام شد که دانشآموزان ورودی پایه هفتم این مدارس در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ نباید هیچ آزمونی برگزار کنند.
« واکنشهای تند نسبت به این تصمیم وزارت آموزش و پرورش، مسئولان را برآن داشت تا از حذف کامل آزمون ورود مدارس سمپاد چشم پوشی کرده و به صورت سنجش هوش رقابتی در میان دانشآموزان برگزار کنند تا در نهایت برترینها وارد این مدارس شوند.
مسئولان آموزش و پرورش در ابتدا تلاش داشتند تا با حذف این آزمون برای سال تحصیلی ۹۸ – ۹۷ دانشآموزان بدون هرگونه جداسازی در کنار هم به تحصیل ادامه دهند و پس از شناسایی استعدادهایشان در سه سال دوره متوسطه اول، برای ورود به پایه دهم از مزایای آزمون مدارس تیزهوشان بهرهمند شوند.»
هرچند با توجه به تربیت نخبگان در مدارس سمپاد (سازمان مدارس پرورش استعدادهای درخشان) حذف آزمون ورودی این مدارس به امضا ریاست جمهوری نرسید.
از جمله برنامههای وزارت آموزش و پرورش سامانبخشی به آزمون ورودی این مدارس است. در همین راستا دانشآموزان پایه هفتم برای ورد به این مدارس در سال جاری در آزمون سنجش هوش شرکت کردند.
معرفی اولین رئیس دانشگاه فرهنگیان
دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۰ با تجمیع تمامی مراکز تربیت معلم سراسر کشور تاسیس شده است و اسداله اسدی گرمارودی، جهانبخش محبی نیا و محمود مهر محمدی سرپرستی این دانشگاه را برعهده داشتند.
با حکم وزیر آموزش و پرورش حسین خنیفر به عنوان اولین رئیس این دانشگاه به مدت ۴سال انتخاب شدند. وی پیش از این مسئولیت به عنوان سرپرست دانشگاه مشغول به فعالیت بودند.
سوالات نهایی به صورت الکترونیکی به مدارس ارسال میشود
در سال ۹۷ سوالات امتحان نهایی دین و زندگی لو رفت. برای جلوگیری از بروز تخلفاتی از این دست مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ارسال سوالات را به صورت الکترونیکی اعلام کرد.
سوالات نیمساعت قبل از شروع امتحان تکثیر و در اختیار دانشآموزان قرار خواهد گرفت.
بازتاب: انتصاب مدیران| سامانه| ثبت نام| مدیران مدارس| فروردین 98 | انتخاب مدیران|