۱۴ و ۱۵ مرداد خیابان وزارت آموزش و پرورش شاهد جمعی از معلمان حقالتدریس از سراسر کشور، مقابل ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش با در دست داشتن شعارنوشتههایی چون: «ماده ۲۸ باید توقف بشه» ،«معلم حقالتدریس استخدام»، «بودجه تعیین شده کجا هزینه میشه» و… اعتراض خویش را نسبت به بلاتکلیفی وضعیت استخدامی خود را اعلام میکنند.
دولت قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص استخدام معلمان حقالتدریسی و آموزشدهندگان نهضت سوادآموزی را رها کرد. و ابهام این مسئله موجب اعتراض معلمان شد.
حسینی سرپرست آموزش و پرورش به اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفته است که امسال ۱۳ هزار نفر از نیروهای حقالتدریس، مربیان پیشدبستانیها و آموزشیاران نهضت سوادآموزی استخدام میشوند.
به گفته عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران این کمبود نیرو در تهران را ۱۰ هزار نفراست و آمارها نشان میدهد ۵۸ هزار معلم برای اول مهر بازنشسته می شوند. آموزش و پرورش برای این تعداد بازنشستگی و کمبود نیرو چطور برنامهریزی کند؟
امید آموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان و بهره از فارغالتحصیلان این دانشگاه تامینکننده کمبود نیرو این سازمان نخواهد بود. حتی به کارگیری دانشجویانی که دو سال از تحصیلشان در دانشگاه فرهنگیان نیز گذشته است، رفع کمبود نخواهد کرد.
آموزش و پرورش تمام تلاش خویش را معطوف به فرار از زیربار تعهدات جدید وعدم افزایش مطالبات خود کرد. هر ساله پاداش پایان کار بازنشستگان به لیست مطالبات آموزش و پرورش میافزاید با بودجه که هرگز به انتهای سال نمیرسد نمیتوان به هزینهها افزود.
با به کارگیری بازنشستهها به جای حقالتدریسیها نیروی مشغول به تدریس تامین خواهد شد و همین مسئله موجب اعتراض معلمان مقابل وزارت آموزش و پرورش است. چرا به جای استخدام ۳۲ هزار نیروی حق التدریس صحبت از استخدام ۱۲ هزار نیروی حق التدریس برای مهر امسال می شود و این در حالی است که قانون مشخص نکرده که این استخدام ها باید همه در یک مرحله صورت بگیرد؟
نه برای اجرای طرح رتبهبندی معلمان بودجه مناسب درنظر گرفته شده است و نه برای استخدام نیروهای حقالتدریس و این یکی از صدها چالش و مسئلهای است که آموزش و پرورش با آن درگیر است.
در نهایت باید گفت کمتر از دو ماه مانده به آغاز سال تحصیلی دانشآموزان در جریان چالشهای آموزش و پرورش برای ساماندهی وضعیت کمبود معلم سر کلاس درس، بودجهای که در اختیار دارد، انواع مدلهای جذب معلم و تعیین تکلیف حق و حقوق و استخدام آنها، مطالبات عقب مانده و…. دچار چالشهای جدی است، در معرض بیشترین آسیبها قرار دارند.
اللهیار ترکمن با حضور در جمع معلمان معترض در خصوص اجرایی شدن وضیعت استخدامی و رفع ابهامات قانون مصوب توضیحاتی ارائه کرد: قانون سه ساله که با آئیننامه ابهامات قانونی آن را رفع خواهیم کرد، بعد از اینکه این آئیننامه تصویب شد آن رابه سازمان اداری و استخدامی برده و مجوزهای سال ۹۸ را دریافت میکنیم؛ هر فردی که در آن مجوزها وارد و تعیین تکلیف شود،
شکل استخدامی او تغییر میکند اما اگر فردی مشمول نشود کار با او را به شکل حقالتدریس ادامه میدهیم تا سال ۹۹ که دومین سال اجرای قانون است و مجوز دوم را خواهیم گرفت و باقیمانده افراد را استخدام خواهیم کرد و اگر بازهم عدهای در سال دوم تعیین تکلیف نشدند با آنها به شکل حقالتدریس ادامه خواهیم داد تا سال ۱۴۰۰ که آخرین گروه را تعیین تکلیف میکنیم. با توجه به نیاز آموزشوپرورش، رشته تحصیلی، جنسیت، سنوات و ظرفیت استخدامی اعلامی از سوی سازمان امور اداری و استخدمی این افراد را جذب خواهیم کرد.