حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در جلسه شورای معاونان و روسای ادارات مناطق و نواحی آموزش و پرورش استان قم توضیحاتی ارائه دادند.
به گزارش مرکز ارتباطات وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم زاده در جلسه شورای معاونان و روسای ادارات مناطق و نواحی آموزش و پرورش استان قم، با اشاره به لزوم تغییر رویکرد نظام آموزشی گفت: «با مطالعه و مشاهده نتایج آزمونهای بینالمللی به ضرورت بازنگری و تغییر رویکرد برنامههای آموزشی و حرکت به سمت آموزشهای مهارتی و کاربردی دست یافتیم. در واقع دوره پیشدبستانی و مقطع ابتدایی با عنوان یک زیرساخت آموزشی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.»
او به اهمیت اجرای عدالت آموزشی به عنوان یکی از بحثهای استراتژیک نظام آموزشی اشاره کرد و گفت: «یکی از شرایط لازم برای یک جامعه متعالی، پویا و توسعهیافته دستیابی به عدالتی پایدار آنهم در معنای خاص و عام است، که این مقوله در برنامه سند تحول نیز به یکی از راهبردهای اصلی بسط و گسترش عدالت آموزشی شناختهشده است.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر هماندیشی در بسط، گسترش و تعمیم این پدیده افزود: «تعمیم عدالت آموزشی نقش بسیار مؤثری در پایداری اجتماع و بهتبع پیشرفت و توسعه آن جامعه خواهد داشت و قطعاً عدم اجرای آن به شکاف و فاصله طبقاتی زیاد و نارضایتی و ناهنجاریهای سیستمی میانجامد که در شرایط حاضر تا ایدهآل فاصله بسیاری وجود دارد.»
حکیمزاده گفت: «عدالت آموزشی، صرف دسترسی به آموزش نیست، بلکه به امکانات آموزشی و فرصتهای برابر یادگیری مربوط میشود، یعنی شرایط تدریس یک معلم مجرب و با استعداد در روستاها و مناطق مرزی و کمتر برخوردار فراهم شود تا دانش آموزان آن مناطق و نواحی نیز از امکانات آموزشی کافی و برابر بهرهمند شوند.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامهها و بازنگریهای ایجادشده در این مسیر گفت: «حرکت به سمت پرورش خلاقیت و تکالیف مهارتمحور و فعالیتهای کاربردی همچنین به صورت جزئیتر، شناسایی نشانههای پنهانی خشونت در دانش آموزان و آسیبشناسی کلیه برنامههای محوری در دستور کار قرار گرفته است.»