بدون همکلاسی فرآیند یاددهی– یادگیری می لنگد

یادگیری بدون همکلاسی ممکن نیست

بدون همکلاسی فرآیند یاددهی–یادگیری می لنگد

پس از گذشت یکسال از شیوع ویروس کرونا  اکنون هر بخشی این فرصت را دارد که آسیب‌های حاصل از این ویروس محنوس را ارزیابی و بررسی نماید.

معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش در تازه‌ترین گزارش خود اعلام داشت: کاهش اثربخشی آموزش‌ها در عدم ارتباط با همسالان در فرآیند یاددهی–یادگیری  پر رنگ است و آن را به‌ عنوان یکی از جدی‌ترین آسیب‌های عدم حضور دانش آموزان در مدرسه دانست.

عدم یادگیری مهارت‌های اجتماعی

معاونت متوسطه در مورد آسیب‌های وارده به دانش آموزان در ابعاد مختلف آموزش‌ و پرورش به دلیل عدم حضور دانش آموزان در مدارس اظهار داشت: آموزش غیرحضوری برای دانش آموزان موجب شده برخی از آنان از فضای تلاش برای یادگیری به‌خصوص آموزش مهارت‌های اجتماعی محروم شوند همچنین رفع اشکال در فضای مجازی نمی‌تواند همانند آموزش حضوری پاسخگوی رفع مشکلات و اشکالات دانش آموزان باشد.

شرایط روانشناختی پاسخ‌گویی در شرایط حضور به همراه درک موقعیت یادگیری و رفع اشکالات، کاملاً با آموزش در فضای مجازی متفاوت است و دانش آموزان را با مشکلات و چالش‌های جدی درسی مواجه می‌کند.

این معاونت آمده است: عدم تجربه چنین شرایطی با توجه به مهیا نبودن زیرساخت‌های فضاهای مجازی و عدم امکان سطح دسترسی همه دانش آموزان مشکلاتی را برای همه کادر آموزش، معلمان، دانش آموزان و اولیا ایجاد کرده است.

نبود فرهنگ استفاده صحیح از وسایل و تکنولوژی‌های جدید در شرایط و سنین نوجوانی، بسیار دشوار و آسیب‌زا است.

آسیب عدم آموزش چهره به چهره

در این گزارش، عدم آموزش به‌صورت چهره به چهره در شرایط حقیقی  را موجب کاهش شرایط تربیتی و تمام ساحتی ذکر شد و نقش مدارس را کمرنگ  نمود و عدم ارتباط با همسالان در فرآیند یاددهی–یادگیری موجب کاهش اثربخشی آموزش‌ها می‌شود.

این معاونت در خصوص آموزش‌های مهارتی در فضای مجازی اعلام کرد: عدم امکان ارائه آموزش‌های مهارتی در فضای مجازی، موجب افت کیفیت این آموزش‌ها به دلیل عدم تکامل فعالیت‌های کارگاهی می‌شود که در نهایت منجر به دست ورزی این آموزش‌ها با رویکرد تمام ساحتی نخواهد شد.

راهکار آموزش و پرورش برای محدودیت های حاضر

افزایش خوداتکایی و باور به توانایی‌های فردی دانش آموزان، توسعه برنامه‌ریزی و ابداع راهکارهای آموزشی شخصی دانش آموزان برای خود و انتقال تجارب به همسالان توسط شبکه‌های مجازی، استفاده از فنّاوری‌های به‌روز (سخت‌افزاری و نرم‌افزاری) و افزایش راندمان بهره‌وری، بهینه‌سازی فعالیت‌های عملکردی دانش آموزان برای رفع نیازهای علمی آموزشی، به دور ماندن از آسیب‌های اجتماعی که در شرایط حضوری امکان برخورد با آن‌ها وجود دارد و افزایش رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و ایجاد فرهنگ پاکیزگی در ابعاد مختلف از فرصت‌های آموزش مجازی است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن