کتب درسی دیگر نیاز درسی دانش آموزان را تامین نمی کنند 

کارشناس آموزشی و فعال صنفی، تحسین مصطفی، گفت: محتوای کتب درسی مدارس در سطحی هستند که نمی توانند نیازهای دانش آموزان را برآورده کنند و در نتیجه دانش آموزان به سمت مراکز و سازمان‌های غیر دولتی می‌روند که آموزش های خارج از مدارس را فرا گیرند و خود را برای کنکور آماده سازند و در مقابل هزینه های گزافی را به این آموزشگاه ها پرداخت کنند.

به گزارش مرکز ترویج علوم انسانی و به نقل از خبرگزاری برنا سال های سال است که با فرارسیدن فصل تابستان و آغاز تیرماه تب و تاب کنکور و ورود به دانشگاه به اوج خود می رسد و تمامی افراد شرکت کننده در این ماراتن آموزشی به دنبال کسب بهترین رتبه برای حضور در دانشگاه و تحصیل در رشته مورد نظر خود هستند.

برخی از کارشناسان آموزشی و فرهنگیان کنکور را به عنوان سدی بزرگ در مقابل استعدادهای دانش آموزان می دانند و حتی در راستای لغو کنکور و کنار زدن آن از سر راه دانش آموزان سعی و تلاش های فراوانی را داشته اند و حتی با مطرح کردن این موضوع با نمایندگان مجلس و همچنین مسئولین آموزش و پرورش به دنبال خواسته خود بوده اند، اما در این راستا موفقیتی را کسب نکرده اند و در مقابل این سد بزرگ مغلوب مانده اند.

طی آخرین اظهاراتی که علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داشته است، خبر از ارائه طرحی جامع در هفت محور در خصوص کنکور داده است که در کمیسیون آموزش مطرح شده است که حذف کنکور در آن نیز لحاظ شده است و در خصوص کلیات آن به بحث و تبادل نظر پرداخته اند و قرار است به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ارسال شود تا بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.

در این خصوص به سراغ تحسین مصطفی، کارشناس آموزشی و فعال صنفی، رفتیم و گفتگویی را با وی داشتیم.

مصطفی در خصوص حذف کنکور و تلاش‌هایی که در این راستا شده است بیان داشت: این موضوع سال های سال است که در بین عامه مردم، مجلس شورای اسلامی و هیات دولت مطرح است اما یک بحث چند جانبه است و به همین سادگی که در گفتار وجود دارد نمی توان آن را انجام داد چون فقط بخشی از آن به عهده وزارت آموزش و پرورش است و سازمان ها و وزراتخانه های دیگر با این موضوع درگیر هستند و باید همت تمامی این مراجع وجود داشته باشد تا بتوان این غول بزرگ را از سر راه برداشت.

وی ادامه داد: متاسفانه بیشتر موضوعاتی که از سوی نمایندگان مجلس برای حذف کنکور مطرح می‌شود بیشتر مبحثی تبلیغاتی است و هیچ اراده ای در این خصوص وجود ندارد تا به صورت عملی شاهد این موضوع باشیم و دلیل آن نیز حضور نمایندگانی است که در زمینه آموزش تخصص ندارند و نوع لطمه‌هایی که به دانش آموزان و سیستم آموزشی وارد می شود را نمی شناسند در نتیجه نمی دانند از کدام جهات به دنبال پیگیری این مطالبه باشند و کاری از پیش نمی برند.

کارشناس آموزشی، تحسین مصطفی در ادامه افزود: همچنین شاهد رابطه ای صحیح و درست مابین دولت و نمایندگان مجلس در خصوص کارشناسی های لازم برای حذف کنکور نیستیم، کنکور مبحثی فرابخشی است و فقط در یک بخش خلاصه نمی شود اما نهادهایی مانند دولت و مجلس شورای اسلامی فقط به صورت بخشی در این رابطه عمل می کنند، اگر واقعا به دنبال حذف مقوله کنکور هستند باید با اتخاذ تصمیمات همه جانبه و فرابخشی سعی و تلاش خود را انجام دهند.

این فعال صنفی در ادامه نیز در خصوص نداشتن جایگزینی برای مبحث حذف کنکور توضیح داد: از دیگر مشکلاتی که مبحث حذف کنکور را به تعویق انداخته است، نداشتن جایگزین و بدیلی برای این موضوع است، یعنی نمی دانند پس از حذف کنکور باید از چه روش‌هایی استفاده کنند و روش هایی که ارائه شده نیز کابردی نبوده است، این موضوع نشات گرفته از عدم کارشناسی در این رابطه و همچنین نبود مختصصان این حوزه در بدنه مجلس و دولت به عنوان افراد مطالبه گر است.

مصطفی در ادامه در خصوص تاثیر و قدرت سازمان های غیر دولتی که در حوزه کنکور فعال هستند و اجازه برداشتن کنکور را نمی دهند نیز اظهار کرد: این سازمان ها از خود هیچ قدرتی ندارند و تمامی این قدرت کاذب به ضعف سیستم آموزش و پرورش ما باز می گردد، برای مثال می توان به محتوای کتب درسی مدارس اشاره کرد که در مباحثی مانند فیزیک و ریاضی در سطحی هستند که نمی توانند نیازهای دانش آموزان را برآورده کنند و در نتیجه دانش آموزان به سمت مراکز و سازمان های غیر دولتی می روند که آموزش های خارج از مدارس را فرا گیرند و خود را برای کنکور آماده سازند و در مقابل هزینه های گزافی را به این آموزشگاه ها پرداخت کنند.

وی ادامه داد: اما این تمامی ماجرا نیست، دانش آموزان برای فراگیری هرچه بهتر موارد آموزشی به سوی این مراکز می روند در صورتیکه آموزش های لازم نیز در این آموزشگاه ها وجود ندارد و برنامه ای خاص برای افزایش بار علمی دانش آموزان تدوین نشده است و فقط مهارت های تست زنی و روش هایی که برای حضور در کنکور لازم است به آن ها داده می شود و هیچ چیزی به بار علمی آن ها افزوده نمی شود.

مصطفی افزود: مسئله هجوم به این آموزشگاه ها که ناشی از ضعف آموزش و پرورش ماست نتیجه ای به جز از بین رفتن اعتماد نسبت به سیستم آموزشی حاکم در کشور را در پی ندارد و تغییر مرجع کنکور از آموزش و پرورش به این مراکز را در بر خواهد داشت، یعنی دیگر محتوای کتب درسی برای دانش آموزان مهم نیست و فقط مواردی که در سطح آموزشگاه ها تدریس می شود برای دانش آموز در اولویت قرار می گیرد، پس باید این سازمان ها و آموزشگاه ها برای بقای کنکور تلاش کنند چون درآمدهای هنگفتی را از این راه به دست می آورند و سیستم آموزشی کشور را نیز تحت سلطه خود قرار داده اند.

تحسین مصطفی در پایان به لطمه هایی که کنکور به آموزش کشور می زند نیز اشاره کرد و گفت: در وهله اول چون خود کنکور مبحثی علمی نیست، اصلی ترین ضربه را به سیستم آموزشی کشور و دانش آموزان وارد می سازد و موجب نابرابری آموزشی در سطح کشور خواهد شد، لطمه ای دیگر که به آموزش عالی وارد می شود مبحث رشد قارچ گونه مراکزی است که فقط مختص به آموزش های کنکوری هستند و اعتماد را نسبت به نظام آموزش عالی کشور از بین می برد.

همانطور که گفته شد مرجع علمی کشور از نظام آموزشی به مراکز غیرانتفاعی و آموزشگاه های دولتی تغییر می کند و در نهایت بزرگترین ضربه تربیت دانش آموزانی است که از لحاظ علمی در سطوح بسیاری پایینی قرار دارند و هدف از درس خواند را افزودن بار علمی نمی دانند بلکه ورود به دانشگاه را ارجح تر می دانند که در آینده جامعه را با مشکلات عدیده ای نظیر فارغ التحصیلانی که هیچ تخصصی ندارند روبرو خواهد ساخت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن