کاهش سهم کنکور در ورود به آموزش عالی

وزیرآموزش و پرورش مهم‌ترین وظیفه این وزارت‌خانه را کاهش سهم کنکور در برنامه‌های خود دانست و تاکید کرد که همه ارکان و مجموعه آموزش و پرورش باید سعی کنند که این سم مهلک در آموزش و پرورش را کاهش دهند.»

بطحایی در آیین تکریم و معارفه معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش که ظهر امروز در معاونت آموزش متوسطه برگزار شد، به تلاش‌های علیرضا زرافشان، معاون سابق دوره آموزش متوسطه و عبدالرسول عمادی، سرپرست معاونت متوسطه اشاره کرد و گفت: « تلاش‌های این عزیزان در دوران خدمت خود در این سمت، شایسته تکریم و قدردانی است.»

وی گفت: «دوره متوسطه دو نقش اساسی و مهم در نظام آموزش و پرورش بر عهده دارد. نقش اول این است که بچه‌ها را برای ورود به آموزش عالی آماده می‌کند. آموزش متوسطه مانند یک پل دانش آموزان را از دوره آموزش عمومی به دوره آموزش عالی هدایت می‌کند.»

بطحایی ادامه داد: «نقش دوم این است که آموزش متوسطه بچه‌ها را برای ورود به بازار اشتغال آماده می‌کند. این دوره زمینه‌های لازم برای ورود بچه‌ها به بازار کار در بچه‌ها ایجاد می‌کند. متاسفانه امروز آموزش متوسطه ما بر روی نقش اول خود متمرکز شده است و سهم عمده آموزش متوسطه معطوف به این است که بچه‌ها به آموزش عالی هدایت شوند.»

بطحایی خطاب به علیرضا کمره‌ای، معاون جدید آموزش متوسطه گفت: « در دوره جدید باید سعی کنیم که سهم کنکو و آزمون‌های مشابه به آن را در برنامه‌های آموزش دوره متوسطه کاهش دهیم. این مهم‌ترین وظیفه و ماموریت همه ما در وزارت آموزش و پرورش است. این مسیر بسیار سخت و طاقت‌فرساست و باید با پایداری آن را به جلو ببریم.»

وزیر آموزش و پرورش یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد معاونت آموزش متوسطه را در کاهش سهم کنکور در برنامه‌های آموزش متوسطه دانست و گفت: «همه ارکان و مجموعه آموزش و پرورش باید سعی کنند که این سم مهلک در آموزش و پرورش را کاهش دهند.»

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به تغییر تشکیلات در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «یکی از بزرگترین چالش‌ها و گرفتاری‌های ما در آموزش و پرورش تداخل وظابف بین ارکان مختلف این وزارتخانه است.این تغییر بهترین فرصت برای کاهش این تداخلات است. این تداخل علاوه بر صرف انرژی باعث اجاد تداخل سازمانی می‌شود.»

علیرضا کمره‌ای، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، نیز در این مراسم گفت : «امروز در اجرای همه برنامه‌های معاونت متوسطه باید به موضع کیفیت توجه ویژه‌ای شود. همه برنامه‌ها باید در مدار کیفیت نظام‌مند شوند و با اثر بخشی خود ما را به سمت بهینه‌سازی نظام اموزشی هدایت می‌کند.»

او ادامه داد: « ما باید حلقه‌های کنترل کیفیت در سازمان را شکل دهیم. اساس حلقه‌های کنترل کیفیت، آشکار کردن توانایی‌ها و ایجاد انگیزه بین کارمندان است. نتایج آن نیز در قاعده هرم و در حوزه اجرا یعنی مدرسه قابل مشاهد است.»

عبدالرسول عمادی: باید به نحوی پیش رویم که کنکور را فقط به رشته تجربی مختص کنیم

عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه نیز در این مراسم گفت: «آموزش متوسطه پیشانی وزارت آموزش و پرورش است و توجه ویژه می‌خواهد. در دوره فعلی برای اجرای طرح ایران مهارت قدم‌های زیادی برداشته شده است. اما متاسفانه این طرح امروز از سوی وزارت کار جدی گرفته نمی‌شود. تقاضای من از آقای بطحایی این است که این مسأله را با وزیر کار درمیان بگذارد.»

او درباره مساله کنکور در آموزش و پرورش گفت: «ماهیت کنکور امروز به رشته تجربی وابسته است. باید به نحوی پیش رویم که کنکور را فقط به رشته تجربی مختص کنیم.»

عمادی گفت: «تکلیف امتحان نهایی برای کاردانش و فنی و حرفه‌ای مشخص نیست. باید امتحان نهایی به فنی و حرفه‌ای بازگردد.»

او در ادامه به موضوع برنامه تعالی اشاره کرد و گفت: «این طرح نیاز به حمایت همه‌جانبه به ویژه حمایت اعتباری دارد. اگر اعتبار لازم تامین نشود این طرح شکست می‌خورد.»

در پایان این مراسم از عبدالرسول عمادی به عنوان سرپرست معاونت آموزش متوسطه در مدت زمان تصدی، قدردانی و علیرضا کمرئی به عنوان معاون جدید آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش معرفی شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن