آسیب‌های اجتماعی نیاز به “مشاورۀ مدارس” را افزایش داده

به گزارش خبرنگار مرکز ترویج علوم انسانی به نقل از خبرگزاری تسنیم- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در هجدهمین همایش انجمن مشاوره ایران تحت عنوان مشاوره و حوزه سلامت به فضای پیچیدۀ تعلیم و تربیت در ایران اشاره کرد.

علیرضا کاظمی در همایش امروز گفت: اولویت اول معاونت پرورشی و فرهنگی تقویت حوزه مشاوره و فعالیت‌های مشاوره‌ای در سطوح بهداشت روان دانش‌آموزان و طراحی مسیر شغلی دانش‌آموزان است. اگر به تربیت، فرایند آن و تعریف‌های مختلف صاحب‌نظران از تربیت نگاه کنیم درمی‌یابیم، تربیت فرایندی است که موانع رشد را برمی‌دارد و مقتضیات تعالی را ایجاد می‌کند و به این ضرورت پی‌می‌بریم که اولین گام برای شکل‌‌گیری تربیت مبانی آن است.

وی افزود: گام اول تحقق تربیت ضرورت توجه به حوزه مشاوره است؛ نکته‌ای که برای همه مهم است بحث آسیب‌های اجتماعی است امروزه آسیب‌های اجتماعی در تمام سطوح به‌قدری فراگیر شده که یکی از اولویت‌های اول نظام جمهوری اسلامی‌ شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: گام اول تحقق تربیت ضرورت توجه به حوزه مشاوره است؛ نکته‌ای که برای همه مهم است بحث آسیب‌های اجتماعی است امروزه آسیب‌های اجتماعی در تمام سطوح به‌قدری فراگیر شده که یکی از اولویت‌های اول نظام جمهوری اسلامی‌ شده است.

کاظمی برای برون رفت از مشکلات و چالش‌های تعلیم و تربیت از فرصتی به نام مشاوره نام برد و افزود: مجموعه امور تربیتی در ۴دهه فعالیت رویکردهای مختلفی داشته است، امروز اولویت اول معاونت پرورشی و فرهنگی تقویت حوزه مشاوره و فعالیت‌های مشاوره‌ای در سطوح بهداشت روان دانش‌آموزان و در بخش طراحی مسیر شغلی دانش‌آموزان است که این دو به هم وابسته است.

او در همین رابطه تأکید کرد: زمانی تعلیم و تربیت را می‌توان آغاز کرد که سلامت روان دانش‌آموزان آمادگی پذیرش این رشد را داشته باشد؛ معتقدم سلامت روان از سلامت جسم مهم‌تر است؛ آموزش‌وپرورش در این دوره با رویکرد ارتقای توانمندی‌های مهارتی و سلامت روان دانش‌آموزان به‌عنوان یک نگرش جدید فعالیت‌ها را طرح‌ریزی می‌کند.

کاظمی اظهار کرد:امروزه با توجه به این رویکرد نیاز به مساعدت شما و صاحب‌نظران داریم تا مدل‌ها و الگوهایی را طراحی کنیم که خلأها را پر کند.اولین کار برای بحث مشاوره، آزمون سلامت روان و غربالگری دانش‌آموزان است که امروزه آموزش‌وپرورش نقشه خطرپذیری دانش‌آموزان را در حوزه سلامت روان در دست دارد و اطلس آسیب روانی را ترسیم کرده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در پایان به طرح نماد به عنوان یک طرح ملی اشاره کرد و گفت: طرح نماد به‌عنوان یک طرح ملی با کمک ۱۴ دستگاه در آموزش‌وپرورش انجام می‌شود که برای درمان و رسیدگی به فعالیت‌های اورژانسی عنوان می‌شود تا از برخی آسیب‌ها جلوگیری کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن