درمان اختلالات ریاضی

دسته‌بندی: حساب‌پریشی/ روان‌شناسی
نویسنده: مصطفی تبریزی
انتشارات: فراوان
تعداد صفحات: ۱۶۸

اختلال در ریاضی به اختلالی اطلاق می‌شود که فرد از انجام محاسبات ریاضی ناتوان بوده و از مواجهه با حساب و کتاب هراسناک است. این اختلال نام‌های دیگری همچون: سندروم گرستمن، محاسبه پریشی، اختلال مادرزادی در حساب، ناتوانی در حساب و اختلال رشدی در حساب نیز دارد. اختلال در ریاضیات تا سال ۱۹۸۰ به عنوان یک اختلال روان پزشکی شناخته نمی شد، ولی از سال ۱۹۸۰، این اختلال به عنوان یک مشکل روان پزشکی معرفی گردید.

کسی‌که از اختلال در ریاضی رنج می‌بَرد در چهار گروه از مهارت‌ها کم‌توان است:
۱) مهارت‌های زبان (مثل فهمیدن و نام بردن اصطلاحات ریاضی، فهمیدن و نام بردن اعمال و مفاهیم ریاضی و تبدیل آنها به نمادها)
۲) مهارت‌های ادراکی ( مثل شناخت و خواندن نمادهای عددی یا نشانه های حسابی و گروه بندی ارقام)
۳) مهارت‌های ریاضی (مثل رعایت مراحل ریاضی، شمارش و یادگیری جدول ضرب)
۴) مهارت‌های مربوط به توجه (مثل کپی کردن درست ارقام، به خاطر سپردن ارقام انتقال داده شده )
در برخی از مدارس، معلمان ریاضی برای ارتقای سطحِ تحصیلی دانش‌آموزان به شیوه‌های زیر عمل می‌کنند:
_ پند و اندرز به دانش آموزان برای فعالیت درسی بیشتر
_ متوجه نمودن دانش آموزان به نقش ریاضی در کاربردهای زندگی آنان
_ آگاه ساختن دانش آموزان از این که خوشبختی آیندۀ آن ها در گرو پیشرفت تحصیلی است
_ سرزنش و مؤاخذۀ دانش آموز
_ مقایسه دانش آموز با سایر دانش آموزان به منظور تحریک او به فعالیت بیشتر
_ نسبت دادن صفاتی مانند تنبلی، بی استعدادی، بی مسئولیتی به دانش آموز
مطالعۀ این کتاب به خوانندگان بینش علمی می‌بخشد و مانع از بروز رفتارهای سنتی و غیرعلمی می‌گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن