درمان اختلالات دیکته نویسی

دسته بندی: املا پریشی/ روان‌شناسی
نویسنده: مصطفی تبریزی، نرگس تبریزی، علیرضا تبریزی
انتشارات: فراوان
تعداد صفحات: ۱۲۸

این اختلال در بین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی اختلال شایعی است، چنانچه معلمان و والدین کودک کتاب درمان اختلالات دیکته نویسی را مطالعه نمایند، می‌توانند در درمان اختلال کودک خود موثر عمل کنند.

برخی از معلمان در تصحیح املای کودکی که اختلال دیکته نویسی دارد در کمال ناآگاهی نمره صفر یا یک می‌دهند، این در حالی است که کودک در املای خود بیست غلط داشته است، یا آنکه در برگۀ او می‌نویسند: غیرقابل تصحیح. این طرز برخورد با دانش‎‌آموز نه تنها به او در پیشرفت تحصیلی کمک نمی‌کند بلکه او را از تحصیل و یادگیری بیزار می‌سازد. در مقدمه کتاب آمده است:
«زیان‌های مالی ناشی از افت تحصیلی در سال‌های گذشته به حدی بوده که معاون وزیر آموزش و پرورش وقت، اعلام کرد که در سال تحصیلی ۷۶ تعداد ۱۴۰۰۰۰۰ دانش‌آموز کشور مردود شده و بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال خسارت به دولت وارد شده‌است.در این میان تنها این امید می‌ماند که کارشناسان علوم تربیتی، مشاوران و روان‌شناسان با استفاده از اطلاعات، نظریه‌ها و فنون جدید به کمک دانش‌آموزان، معلمان و اولیا بشتابند.»
رفتارهای نادرست معلمان شامل موارد زیر می‌باشد:

  • سرزنش وتحقیر کودک در حضورهم کلاسی هایش .
  • نصیحت کردن بیش ازحدکودک.
  • تکالیف زیادی به دانش آموزان.
  • از روی غلط‌ها چند بار بنویس.
  • با غلط ها جمله بساز.
  • و بسیاری روش های نادرست دیگر
    اگر شما با مشکل دیکته نویسی یک دانش آموز روبرو شوید٬ چه خواهید کرد؟
    آیا فکر می کنید روش‌های نام برده شده می تواند مشکل دیکته دانش آموز را حل کند؟
    آیا مشکل به این جهت است که دانش آموز به اندازه کافی تمرین و تکرار نکرده است؟
    با مطالعۀ کتاب درمان اختلالات دیکته نویسی می‌توانید پاسخ پرسش‌های خود را بیابید و از بروز رفتارهای ناسالم در برخورد با دانش‌آموزان جلوگیری نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن