رویکرد رهبری معلم

کلاس درس (بخش اول)

رویکرد رهبری معلم؛

شیوۀ تدریس نوین دارای روش های آموزشی گوناگونی می باشد هم چون؛

  • روش تدریس مشارکتی
  • روش تدریس تلفیقی
  • روش تدریس دانش آموزمحور
  • روش تدریس با رویکرد رهبری معلم

سه روش ذکر شده پیش از این به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته اند.

حال در پی این هستیم که رویکرد رهبری معلم را از جهات گوناگون مورد بحث وبررسی قرار دهیم چون؛

  • معرفی رویکرد رهبری معلم
  • نحوۀ صحیح مدیریت کلاس در رویکرد رهبری معلم
  • راهکار اجرایی رویکرد رهبری معلم
  • سبک های مدیریت کلاس و رویکرد رهبری معلم:
    ۱.معرفی سبک های مدیریت کلاس
    ۲.جنبه های مدیریت کلاس
    ۳.رویکردهای مدیریت کلاس
    ۴.مشخصه های سبک های مدیریت کلاس
    ۵.سبک های رفتار رهبری معلم
    ۶.پژوهش مقایسۀ سبک های مدیریت کلاس 
    ۷.رابطه سبک رفتار رهبری معلم با خلاقیت دانش آموزان
  • مستلزمات رهبری اثربخش در رویکرد رهبری معلم
  • عناصر مؤثر بر مدیریت کلاس در رویکرد رهبری معلم
  • اهداف مدیریت کلاس در رویکرد رهبری معلم
  • برنامه ریزی قبل از شروع سال تحصیلی در رویکرد رهبری معلم
  • نقش دبیر در رویکرد رهبری معلم
  • نقش دانش آموز در رویکرد رهبری معلم
  • اثربخشی کلاس درس در رویکرد رهبری معلم
  • تدریس در رویکرد رهبری معلم
  • نتایج رویکرد رهبری معلم
  • پیشنهادهای عملی در مدیریت کلاس درس

پیشینۀ آموزشی مربوط به نظریه ها و اصلاحات آموزشی از دیرباز تمایل به قرار دادن معلمان در نقشی محوري در طراحی و اجراي برنامه هاي درسی داشته است (هندلر،۲۰۱۰ )

کارهاي اولیۀ نظریه پردازان حوزۀ برنامۀ درسی و آموزش نیز اهمّیت نقش معلم را در برنامه ریزي هاي درسی تشخیص داده اند. (اورنشتاین و هانکینز، ۲۰۰۴)

حال رویکرد آموزشی معلم محوری تغییر یافته و رویکرد دانش آموز محوری جایگزین آن گشته است.

به تبع این جایگزینی از نقش محوری معلم کاسته شده و دبیر در قالب نقش رهبری بروز پیدا می کند.

ادبیات مربوط به رهبري معلم نشان می دهد که تلاش ها براي تسري معلم رهبر در نظام هاي آموزشی براي بیش از دو دهه بدون موفقیت چشمگیر و مداومی به وقوع پیوسته است.

ویگینز(۱۹۹۴) باور دارد که معلمان نیز باید نقش رهبري را بر عهده داشته باشند و از این طریق بتوانند دانش خود را گسترش داده و به درکی بهتر از مسائل آموزشی دست یابند.

به این منظور رهبران مدرسه نباید همیشه از یک منبع بیرون از معلمان تعیین شوند.

پشتیبانی و هدایت دانش آموزان در یک حوزۀ خاص برنامۀ درسی روشی است که معلمان می توانند توانایی خود را در اجراي برنامه درسی اثبات کنند و این موضوع را که نقش معلمان در رهبري برنامۀ درسی براي موفقیت دانش آموزان لازم وضروري می باشد را به وضوح نشان دهند (اسمایلی و دنی، نقل از کووالسکی . ۱۹۹۵)

منبع:

ملکی، حسن و دیگران،(۹۵/۴/۱۵)، رهبری معلم در اجرای برنامۀ درسی؛ چالش ها وفرصت ها

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن