همایش روش های نوین تدریس علوم اجتماعی

همایش روش های نوین تدریس علوم اجتماعی

در همایش روش های نوین تدریس علوم اجتماعی سخنران اول آقای دکتر لب‌خندق با موضوع فهم بیشتر علوم اجتماعی چنین گفتند: جهت استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نظریه‌های مختلف در حوزه جامعه‌شناسی باید از فضای خود جامعه‌شناسی فاصله بگیریم.

گاهی این امر در منظومۀ خود آن دانش شکل می‌گیرد، ولی گاهی نیز لازم است از کلیت فضای جامعه‌شناسی فاصله بگیریم و از نگاه علم دیگری به موضوع‌مان بنگریم. هر نظریه‌ای چه در حوزه علوم انسانی به طور عام و چه در جامعه‌شناسی به طور خاص از دو آبشخور اصلی سرچشمه می‌گیرد: یکی عوامل معرفتی همچون مبانی هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و… و دیگری عوامل غیرمعرفتی که شامل شرایط روحی-روانی نظریه پرداز، مقام و پایگاه اجتماعی وی، شرایط تاریخی و….


جناب دکتر عیوضی سخنران دوم همایش به کارکردهای کتاب درسی علوم‌اجتماعی دوازدهم پرداختند؛ با این سخنان که «هر کدام از درس‌ها و نحله‌های موجود در کتاب درسی، علاوه بر طرح نظریه‌های مهم و پایه‌ای در علوم‌اجتماعی، نوعی مسئله‌شناسی اجتماعی نیز هستند.

در حقیقت کتاب ارائه شده یک کتاب مسئله‌مند حول محور نظریه‌هاست. ایشان در پایان جلسه از دبیران خواهش کردند صفحه آخر کتاب علوم اجتماعی پایه دوازدهم را به چشم فرصتی برای تالیف‌ بنگرند و در راستای ارتقای کیفی کتاب درسی پیشنهادات راه‌گشای خود را ارائه نمایند.
چگونگی پرداخت کتاب به بحران هویت و دیگر مسائل علوم اجتماعی از مواردی بودند که در این همایش مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفتند که به علت استقبال دبیران فیلم آموزشی این همایش نیز قابل دسترس است.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *