آموزش و پرورش و عدالت آموزشی

آموزش و پرورش و عدالت آموزشی

رسانه‌ها پس از اعلام نتیجه کنکور میزان قبولی در مناطق مختلف کشور را سنجیده و با آمار و ارقام به نمایش گذاشتند. در واقع این نتایج اعلام زنگ خطری برای آموزش و پرورش و شعار عدالت آموزشی است که یدک می‌کشد.

حسینی سرپرست آموزش و پرورش در این خصوص توضیحاتی ارائه کردند.

۵ یا ۶ استان و  اختصاص بیش از ۸۹ درصد قبولی‌های کنکور

او گفت: «نتایج کنکور سه نوع عدم تقارن و تعادل را در آموزش و پرورش نشان می‌دهد؛ در رتبه‌های ده‌گانه امسال تهران با ۴۶ درصد، آذربایجان شرقی و فارس۱۰درصد، اصفهان ۷درصد، خراسان رضوی و خوزستان ۹درصد رتبه‌های زیر ۱۰ را کسب کرده‌اند. میانگین نمرات آنان در کنکور سال گذشته، تهران رتبه‌ ۷، آذربایجان شرقی ۱۴، فارس ۲۱، اصفهان ۳، یزد اول، خوزستان ۲۰ بوده است. این موضوع نوعی عدم‌توازن موفقیت بچه‌ها در کنکور در پهنه استانی و جغرافیایی را نشان می‌دهد»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با طرح این سوال که ما به‌عنوان برنامه‌ریزان عدالت آموزشی را به‌خوبی برقرار کرده‌ایم؟ گفت: «بیش از ۸۹ درصد قبولی‌های کنکور به ۵ یا ۶ استان اختصاص دارد و ۲۰ درصد رشته‌ها به بقیه استان‌ها اختصاص پیدا می‌کند»

حسینی گفت: «معتقدیم در این زمینه باید نگاه عدالت آموزشی را پررنگ کنیم. طرحی با تقسیم‌بندی استان‌ها، مناطق، مدارس و دانش‌آموزان به دو بخش قابل‌توجه و لازم‌التوجه با رویکرد عدالت ترجیحی آموزشی خواهیم داشت»

۲۰ درصد مدارس و ۸۰ درصد موفقیت‌های کنکور و المپیاد

سرپرست آموزش و پرورش گفت: «۳۰ درصد دانش‌آموزان در مناطق محروم هستند. ما شبکه سینا روبیک را داریم که تلویزیون تعاملی است و قدرت دارد دبیر و مدیر استان‌ها از همه مناطق از خدمات آموزشی بهره‌مند شوند.»

حسینی درباره عدم‌توازن و تعادل مدرسه‌ای گفت: «ما تنها کشوری هستیم که ۲۴ نوع مدرسه داریم. این تنوع به هدررفت منابع، کاهش بهره‌وری و شکاف عدالت آموزشی می‌انجامد. طرح ساماندهی مدارس را در دستور کار داریم تا تعلیم و تربیت تمام ساحتی ایجاد شود و تنوع مدارس کاهش یابد.»

سرپرست آموزش و پرورش در پایان گفت: «۸۰ درصد موفقیت‌های کنکور و المپیادها در ۲۰ درصد مدارس تحقق می‌یابد. نبود تقارن جغرافیایی، مدرسه‌ای و رشته‌ای انحراف در هدایت تحصیلی و نبود توازن هرم شغلی را ایجاد می‌کند.»

راهکار حسینی برای عدم توازن و تقارن در آموزشی در آموزش و پرورش جدی گرفتن فرایند توسعه متوازن رشته‌ای و هدایت تحصیلی است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *